hei. har prøve i morgen og er litt stressa. hvordan deriverer man denne
1/2 (e^x+e^-x) ? kalkulatoren min sier at det blir sinh(x) men det vet ikke jeg hva er. hva er fremgangsmåten? takker for svar!
hjelp! derivasjon
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Grothendieck
Hei, litt usikker på hva oppgaven din er, derfor to forslag...vilo wrote:hei. har prøve i morgen og er litt stressa. hvordan deriverer man denne
1/2 (e^x+e^-x) ? kalkulatoren min sier at det blir sinh(x) men det vet ikke jeg hva er. hva er fremgangsmåten? takker for svar!
Er oppgaven å derivere [tex]\frac 12 * (e^x+e^{-x})[/tex] blir det: [tex]\frac 12 * ((e^x)^{\prime} + (e^{-x})^{\prime})[/tex].
Er oppgaven å derivere [tex]\frac 1{2 * (e^x+e^{-x})}[/tex] blir det å bruke regelen for derivasjon av brøker (kvotientregelen), som er noe mer komplisert, men kan forklares hvis det er det oppgaven går ut på.
sinh er, hvis ikke jeg tar feil, det samme som sin [sup]-1[/sup], og er en løsning viderekomne matematikere vet hvordan de skal bruke, men ligger ett godt stykke utenfor vgs-pensum
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.