Antall nullpunkter i en annengradsfunksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Tech12
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 08/12-2010 15:29

Spørsmålet er som følger:

Nedenfor vises grafen til de to lineære funksjonene f(x) og g(x). [Det er deretter et bilde av denne grafen]. Hvor mange nullpunkter har funksjonen h (x) = f (x) * g (x). Begrunn svaret.


Produktet av to lineære funksjoner blir jo en annengradslikning. Dette vil si to løsninger i de fleste tilfellene jeg har sett, men så vidt jeg har forstått er det ikke nødvendigvis alltid slik.

Betyr det at det ikke er nok å skrive "h (x) har to nullpunkter fordi det er en annengradsfunksjon"?

Og er alternativet i så fall å bruke grafen til å komme frem til de to lineære funksjonene, multiplisere dem, og så løse annengradslikningen?

Hadde satt pris på et lite dytt i riktig retning. :)
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Tja.

En annengradslikning har null, en eller to løsninger. Så å si at den har to løsninger fordi det er en annengradslikning er ikke generelt sant.

Om du har funksjonene er det vel lettere å regne ut å sjekke hva du får. Selv om det sikkert finnes noen teoretiske betragtninger du kan gjøre, uten at jeg er skråsikker.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

En annengradsfunksjon kan ha ingen, ett eller som du sier, maksimalt to nullpunkter. F.eks. har [tex]f(x) = x^2 + 1[/tex] ingen nullpunkter, mens [tex]f(x) = x^2[/tex] har ett, og [tex]f(x) = x^2 - 5x + 6[/tex] har to.

Men i denne oppgaven har du fått oppgitt to lineære funksjoner. Du vet at disse er ganget sammen og at produktet er funksjonen h. Er du med på at når én av f eller g er 0, så må h bli lik 0 også?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
larskristianstramrud
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 16/03-2011 13:17

Samme spørsmål som over.

h(x)=f(x)*g(x) hvor f(x)=-x+2 og g(x)=2x+1.

Ganger jeg f(x) og g(x) sammen får jeg en annengradslikning som etter abc-formelen gir meg svarene x=2 og x=-1/2.

Er det da riktig å si at h(x) har to nullpunkter, når x=2 og når x=-1/2?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

larskristianstramrud skrev:Samme spørsmål som over.
h(x)=f(x)*g(x) hvor f(x)=-x+2 og g(x)=2x+1.
Ganger jeg f(x) og g(x) sammen får jeg en annengradslikning som etter abc-formelen gir meg svarene x=2 og x=-1/2.
Er det da riktig å si at h(x) har to nullpunkter, når x=2 og når x=-1/2?
[tex]h(x)=f(x)*g(x)=0[/tex]
da er
[tex]f(x)=-x+2=0[/tex]
[tex]x=2[/tex]
og
[tex]g(x)=2x+1=0[/tex]
[tex]x=-0,5[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
larskristianstramrud
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 16/03-2011 13:17

Hehe, trengte ikke abc-nei.

Takk for hjelpen :D
smurfen1
Cantor
Cantor
Innlegg: 101
Registrert: 16/10-2010 18:25

Hva blir svaret i det hele da?: )
Svar