Hei!
Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med denne for å få den over på en form som kan løses enten vha. integrerende faktor eller som separabel differensialligning:
Frykter for at jeg bare lager masse rot for meg selv.
Ligningen er altså: [tex](x^2+1)y+(2y-3)x[/tex].
Ender opp med minst et ledd ganget med noe med x i på venstresiden f.eks:
[tex](x^2+1)y^, +2yx-3x=0 \\ (x^2+1)y^, +2xy=3x \\ y^,+\frac {2x}{x^2+1} y=\frac {3x}{x^2+1}[/tex]
Denne kan vel løses med integrerende faktor [tex]e^{\int \frac {2x}{x^2+1}[/tex]? Men er det noen måte å få den på separabel form på, så jeg kan se hvordan den ser ut?
(Selv ble jeg liksom ikke kvitt den x-en på ene siden)
Differensialigning nr. ...
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Grothendieck
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
eller
-
- Euler
Nei, denne er ikke separabel. Du må bruke integrerende faktor. Heldigvis bør ikke det by på for mye trøbbel, integralet du får når du skal finne integrerende faktor kan du bruke substitusjon på.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Grothendieck
substituerte u=x^2+1 fikk e opphøyd i [tex]\int \frac 1{u} du[/tex] dvs. [tex]e^{ln(x^2+1)}=x^2+1[/tex] og det vil si at her hadde det vært en snarvei, venstresiden i ligningen før jeg delte på (x^2+1) er den deriverte av produktet (x^2+1)y?Vektormannen wrote:Nei, denne er ikke separabel. Du må bruke integrerende faktor. Heldigvis bør ikke det by på for mye trøbbel, integralet du får når du skal finne integrerende faktor kan du bruke substitusjon på.
Syntes ikke at den så særlig separabel ut, men tenkte at dere sikkert kunne lage separable ligninger av nesten hva som helst

Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.
eller
eller