En familie har fire barn som ikke er tvillinger, trillinger eller firlinger. Sannsynligheten for at et barn er gutt er:
P(gutt)=0,514
Sannsynligheten for at et barn er jente:
p(jente)=0,486
¨Hva er sannsynligheten for at de to eldste er gutter, mens de to yngste er jenter?¨ Denne klarte jeg: 6,2%. Her satt jeg det opp: 0,514*0,514*0,486*0,486=6,2%
Men denne neste får jeg ikke til: Hva er sannsynligheten for at det er to gutter i søskenflokken?¨ Hvordan setter man denne opp? Er den ikke veldig lik oppgaven over? I fasiten er svaret 37,4%
Takk på forhånd:)
Prøve imorgen-trenger hjelp med simpel sannsynlighetsregning
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Fibonacci
Tegn opp et trediagram, så ser du raskt hva løsningen må være.
Trediagram er det samme som et valgtre. Der en grein er gutt og en grein er jente.
Trediagram er det samme som et valgtre. Der en grein er gutt og en grein er jente.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
I det første tilfellet tenkte du noe sånt som "det første barnet må bli en gutt, det andre må bli en gutt, det tredje må bli en jente og det fjerde må bli en jente", og siden disse fire hendelsene var uavhengige bare ganget du sammen de individuelle sannsynlighetene for å få sannsynligheten for at alle inntraff.
Den andre oppgaven ligner på den første, men her må du huske at du har flere muligheter. Nå kan det tenkes at den eldste er gutt, de to neste er jenter og den yngste er gutt, samt et par andre muligheter også. I det første tilfellet var det veldig greit å gange sammen sannsynlighetene fordi alt var uavhengig - for å 'oppnå målet' måtte den første og den andre begge bli gutter, og de to siste bli jenter. Nå er det helt greit at den andre blir en jente, men da må ikke den tredje og den fjerde begge bli jenter og ting blir litt verre. Ser du hva forskjellen er på de to nå?
Den andre oppgaven ligner på den første, men her må du huske at du har flere muligheter. Nå kan det tenkes at den eldste er gutt, de to neste er jenter og den yngste er gutt, samt et par andre muligheter også. I det første tilfellet var det veldig greit å gange sammen sannsynlighetene fordi alt var uavhengig - for å 'oppnå målet' måtte den første og den andre begge bli gutter, og de to siste bli jenter. Nå er det helt greit at den andre blir en jente, men da må ikke den tredje og den fjerde begge bli jenter og ting blir litt verre. Ser du hva forskjellen er på de to nå?
-
- Fibonacci
Nå har du tenkt pittelitt feil. Slik jeg ser det, slenger opp en supergod avansert tegning jeg. Sannsynlghet blir i mine øyne alltid lettere med tegninger.
Jente = blå streker
Gutt=røde streker

For hver linje er det hvert barn er født. Oppgaven din blir å finne alle linjene som inneholder akkuratt to røde og tre blå streker og legge de sammen.
Siden du vet at det må være 3 jente og 2 gutter så er sannsynligheten for akkuratt to gutter gitt ved:
[tex]x\cdot 2P(G)3P(J)[/tex]
Der x er måter å omstokke dette på.
For eksempel
Gutt
Jente
Gutt
Jente
eller
Gutt
Gutt
Jente
Jente
osv.
Men dette kan lett bli lest av, på diagrammet.
Jente = blå streker
Gutt=røde streker

For hver linje er det hvert barn er født. Oppgaven din blir å finne alle linjene som inneholder akkuratt to røde og tre blå streker og legge de sammen.
Siden du vet at det må være 3 jente og 2 gutter så er sannsynligheten for akkuratt to gutter gitt ved:
[tex]x\cdot 2P(G)3P(J)[/tex]
Der x er måter å omstokke dette på.
For eksempel
Gutt
Jente
Gutt
Jente
eller
Gutt
Gutt
Jente
Jente
osv.
Men dette kan lett bli lest av, på diagrammet.
Last edited by Nebuchadnezzar on 01/04-2011 07:22, edited 1 time in total.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein