differensiering for nybegynnere

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
daxter
Fibonacci
Fibonacci

Hei jeg studerer bedriftsøkonomi og er ikke kjent med konseptet differenslikninger. I forbindelse med et samfunnsøkonomisk fag kom jeg bort i følgende "problem":

Har funksjonen
U(S[sub]f[/sub], S[sub]w[/sub]) = 0

Så sier foreleser at vi må differensiere (uten at han ønsket å forklare konseptet), og kom da frem til følgende likning
0 = U'(S[sub]f[/sub])*dS[sub]f[/sub] + U'(S[sub]w[/sub])*dS[sub]w[/sub]

Jeg skjønner for så vidt algebraen, men kan noen forklare meg hvorfor dette er en differenslikning? Og hva er (det helt grunnleggende konseptet til) en differenslikning?
Gustav
Tyrann
Tyrann

Generelt kan man, for tilstrekkelig "pene" funksjoner (dvs. funksjoner hvis partiellderiverte eksisterer) av f.eks. to variable, f(x,y), skrive differensialet [tex]df=\frac{\partial f}{\partial x}dx+\frac{\partial f}{\partial y}dy[/tex], noe som er en slags form for kjerneregelen (chain rule).

Tolkningen er at dersom man fra et punkt (x,y) beveger seg en liten avstand [tex]\Delta x [/tex] i x-retning, samt en liten avstand [tex]\Delta y[/tex] i y-retning, vil endringen i funksjonen f være:

[tex]\Delta f\approx \frac{\partial f}{\partial x}\Delta x+\frac{\partial f}{\partial y}\Delta y[/tex]

Ved å la [tex]\Delta x[/tex] og [tex]\Delta y[/tex] gå mot 0, fås differensialet df.
daxter
Fibonacci
Fibonacci

takk for svar! Men hvorfor er den andre funksjonen du skrev bare en tilnærming. Jeg trodde dx = ∆x?

(PS! Skjønner dette er ekstremt grunnleggende spørsmål. Kanskje skulle dette vært i videregåendeseksjonen.)
Gustav
Tyrann
Tyrann

daxter wrote:takk for svar! Men hvorfor er den andre funksjonen du skrev bare en tilnærming. Jeg trodde dx = ∆x?

(PS! Skjønner dette er ekstremt grunnleggende spørsmål. Kanskje skulle dette vært i videregåendeseksjonen.)
[tex]dx[/tex] og [tex]\Delta x[/tex] er ikke helt det samme. Man kan tenke på [tex]\Delta x[/tex] som et bestemt lite tall (f.eks. 0.00001) , mens dx er en infinitesimal, altså et vilkårlig lite tall. Sagt på en annen måte: [tex]\Delta x[/tex] er differansen mellom to tall som ligger nær hverandre, mens dx er differansen mellom to tall når de to tallene nærmer seg hverandre.

Dette høres kanskje merkelig ut siden absoluttverdien av et differensial dx alltid er 0, men poenget er at man relaterer ulike differensialer til hverandre, og ser på hvor fort de går mot 0 i forhold til hverandre. Derfor bør differensialer dx og df betraktes som symboler (eller grenser som går mot 0),og ikke rene tall. [tex]\Delta x[/tex] er på den annen side et "rent" tall >0, og [tex]\Delta[/tex] angir som regel at tallet er lite i forhold til et eller annet.
daxter
Fibonacci
Fibonacci

Da lærte man noe nytt i dag også. Takk for hjelpen!
Post Reply