Vektormannen wrote:Tenk deg at du har lyst å prøve å finne et tall som er slik at når du opphøyer det i andre så blir resultatet negativt. Husk at å opphøye i andre er det samme som å gange tallet med seg selv. Uansett hvilket tall du prøver (utenom 0 da) vil enten være negativt eller positivt. Hvis tallet er positivt får du også noe positivt når du opphøyer i andre. Hvis tallet er negativt får du produktet av to negative tall når du opphøyer i andre. Men det blir jo også positivt.
Flott! Da skjønner jeg at prinsippet med å opphøye noe i andre (gange med seg selv), vil alltid ende positivt (for minus og minus gir pluss).
mstud wrote:Prøvde å spørre hvorfor dette gir rett svar (iflg. svaret WolframAlpha gir):
[tex]-1<4x^2<1[/tex] [tex] -\frac 14 < x^2 < \frac 14 [/tex] [tex] - \sqrt {\frac 14} < \sqrt{\frac 14} [/tex] [tex]-\frac 12 < x <\frac 12[/tex]
Mens, så vidt jeg kan se [tex]x^2<1[/tex] gir (algebraisk, uten fortegnslinje) [tex]x< \pm \frac 12[/tex]
Jeg ser fasiten (som jeg akkurat fant), har løst denne oppgaven på denne måten (også slik
Vektormannen forslo med bruk av fortegnslinje)
[tex]$$4{x^2} \prec 1$$[/tex]
[tex]$$4{x^2} - 1 \prec 0$$[/tex]
[tex]$$\left( {2x + 1} \right)\left( {2x - 1} \right) \prec 0$$[/tex]
Deretter satt dette inn i en fortegnslinje.
MEN, som
mstud skrev: [tex]x^2<1[/tex] gir (algebraisk, uten fortegnslinje) [tex]x< \pm \frac 12[/tex] Kunne denne oppgaven vært løst uten fortegnslinje, ergo spart en halv side med ark!