Lagrange-oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
La Graz
Pytagoras
Pytagoras

Hei! Sliter med denne:

Sett opp Lagrangefunksjonen for problemet: minimer [symbol:funksjon] (x,y) = e^2x + e^y når e^x * e^y = 2
Finn minimumspunktet og minimumsverdien ved regning.

Håper noen kan hjelpe meg så raskt som mulig! Takk! :D
Vektormannen
Euler
Euler

Hvor langt kommer du? Husker du hvordan Lagrange-funksjonen ser ut? I såfall er det i grunn bare snakk om å sette inn i formelen.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
La Graz
Pytagoras
Pytagoras

Jeg har klart de andre Lagrange-oppgavene fra oppgavesettet, så tror jeg kan reglene. Men er ikke helt sikker :)

Hvis du er god på Lagrange, og har tid og mulighet til å vise hvordan man løser oppgaven, hadde jeg blitt veldig glad :wink:
Vektormannen
Euler
Euler

Jeg gjør ikke hele oppgaven for deg, men kan jo hjelpe deg på vei. Det burde jo gå nokså bra siden du har gjort alle de andre oppgavene i settet.

Lagrange-funksjonen er på formen [tex]L(x,y,\lambda) = f(x,y) + \lambda g(x,y)[/tex], der [tex]f(x,y)[/tex] er funksjonen du skal finne ekstremalpunkter for, og [tex]g(x,y) = 0[/tex] er kurven man ønsker å finne ekstremalpunktene på.

Her har vi at [tex]f(x,y) = e^{2x} + e^y[/tex] og [tex]g(x,y) = e^x \cdot e^y - 2[/tex]. Ut i fra dette kan du finne Lagrange-funksjonen ved å sette inn i formelen ovenfor.

Når du skal finne minimumspunktene skaffer du deg tre ligninger ved å sette opp at henholdsvis [tex]\frac{dL}{dx} = 0[/tex], [tex]\frac{dL}{dy} = 0[/tex] og [tex]\frac{dL}{d\lambda} = 0[/tex]. Klarer du å sette opp disse ligningene?

En liten notis: Dette med Lagrange-funksjoner er strengt tatt unødvendig for å løse oppgaven. Jeg syns i alle fall det er mer intuitivt å tenke på det slik jeg har beskrevet det i den andre tråden som lagrange-multiplikatorer som ble postet før i dag. Man ender opp med de samme ligningene uansett hvordan man ser på det.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
La Graz
Pytagoras
Pytagoras

Tusen takk for hjelpen! Fikk det akkurat til :D
Post Reply