Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Sett opp Lagrangefunksjonen for problemet: minimer [symbol:funksjon] (x,y) = e^2x + e^y når e^x * e^y = 2
Finn minimumspunktet og minimumsverdien ved regning.
Håper noen kan hjelpe meg så raskt som mulig! Takk!
Jeg gjør ikke hele oppgaven for deg, men kan jo hjelpe deg på vei. Det burde jo gå nokså bra siden du har gjort alle de andre oppgavene i settet.
Lagrange-funksjonen er på formen [tex]L(x,y,\lambda) = f(x,y) + \lambda g(x,y)[/tex], der [tex]f(x,y)[/tex] er funksjonen du skal finne ekstremalpunkter for, og [tex]g(x,y) = 0[/tex] er kurven man ønsker å finne ekstremalpunktene på.
Her har vi at [tex]f(x,y) = e^{2x} + e^y[/tex] og [tex]g(x,y) = e^x \cdot e^y - 2[/tex]. Ut i fra dette kan du finne Lagrange-funksjonen ved å sette inn i formelen ovenfor.
Når du skal finne minimumspunktene skaffer du deg tre ligninger ved å sette opp at henholdsvis [tex]\frac{dL}{dx} = 0[/tex], [tex]\frac{dL}{dy} = 0[/tex] og [tex]\frac{dL}{d\lambda} = 0[/tex]. Klarer du å sette opp disse ligningene?
En liten notis: Dette med Lagrange-funksjoner er strengt tatt unødvendig for å løse oppgaven. Jeg syns i alle fall det er mer intuitivt å tenke på det slik jeg har beskrevet det i den andre tråden som lagrange-multiplikatorer som ble postet før i dag. Man ender opp med de samme ligningene uansett hvordan man ser på det.