Hermitiske og unitære matriser

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
espen180
Gauss
Gauss

(La A stå for As komplekskonjugerte transponerte.)

La H være en hermitisk matrise (H=H). Vis at

U=n=0(iH)nn!=I+iHH22iH36+...

er en unitær matrise (UU=I).

Edit: Fikset feilen påpekt av ClaudeShannon.
Last edited by espen180 on 09/05-2011 00:13, edited 1 time in total.
drgz
Fermat
Fermat

Skal grensen egentlig gå fra n = 0? Virker sånn ut i fra de første leddene av summen (som du har skrevet ut).
espen180
Gauss
Gauss

Ja, det stemmer selvfølgelig. Takk for at du påpekte det!
Karl_Erik
Guru
Guru

Vi vet at Hermitiske matriser er (unitært) diagonaliserbare. Altså kan vi skrive H=VDV1 med D en diagonalmatrise og V en unitær matrise. Altså får vi V1UV=n=0(iD)nn!=(n=0(idj)nn)j,j der jeg med den siste notasjonen mener diagonalmatrisen med diagonalelementer lik det inni parentesen, der dj er elementene på diagonalen til D. Siden summen inne i parentesen da er lik eidj har vi videre V1UV=eiD der jeg med denne notasjonen (som jeg lover vil bli den siste jeg finner på akkurat nå) mener diagonalmatrisen hvis diagonalelement j er lik eidj, der dj er det tilsvarende diagonalelementet i D. Definisjonen kan også gjøres for ikke-diagonale matriser, og vi har da klart (eiA)=eiA, og eiAeiB=ei(A+B) for alle matriser A,B. Vi får altså U=VeiDV1, og konjugattransponerer vi får vi U=V1eiDV. Ganger vi sammen disse uttrykkene får vi UU=VeiDV1V1eiDV=VeiDeiDV=Vei(DD)V=VIV=I som ønsket.

Vi merker oss forøvrig også at den teoretiske biten av dette går bra - potensrekken for ez konvergerer overalt, så summene våre konvergerer og for den opplagte definisjonen av matrisesummen gjør også denne det og vi er ferdige.
espen180
Gauss
Gauss

Flott! :D
TrulsBR
Dirichlet
Dirichlet

For å være i overkant pirkete.:
Karl_Erik wrote:VeiDeiDV=Vei(DD)V
Dette holder fordi D kommuterer med seg selv, men er ikke sant generelt, så det kan være greit å presisere.
Aleks855
Rasch
Rasch

Haha, jeg digger å gå fra å hjelpe folk med derivasjon i ungdomsskole/vgs-områdene, til å bli fullstendig forvirret i denne delen :D
Karl_Erik
Guru
Guru

TrulsBR wrote:For å være i overkant pirkete.:
Karl_Erik wrote:VeiDeiDV=Vei(DD)V
Dette holder fordi D kommuterer med seg selv, men er ikke sant generelt, så det kan være greit å presisere.
Oi, du har helt rett - jeg så bare tilfellet der D er en diagonalmatrise og derfor ganske grei for meg i hodet mitt og skrev det ned, men som du sier gjelder det ikke generelt. Fint du presiserer!
Post Reply