Jeg bare lurer på om jeg har gjort en bevisoppgave korrekt. Som regel er algebraen enkel i disse oppgavene. Det som er vanskelig er å ordlegge meg korrekt slik at beviset er helt ugjennomtrengelig logisk!
Her er oppgaven:
Prove that for every real number [tex]x[/tex] there is a real number [tex]y[/tex] such that for every real number [tex]z[/tex], [tex]yz = (x + z)^{2} - (x^{2} + z^{2})[/tex].
Løsningsforslag:
Vi har at [tex](x + z)^{2} - (x^{2} + z^{2}) = 2xz[/tex]. Altså har vi at
[tex]yz = 2xz[/tex]
[tex]y = 2x[/tex].
Beviset blir dermed som følger:
Anta at [tex]x[/tex] er et vilkårlig reelt tall. Anta videre at [tex]y=2x[/tex]. Da er [tex]yz = 2xz[/tex] og vi ser da at vi for et vilkårlig reellt tall [tex]x[/tex] har et reellt tall [tex]y[/tex] slik at for et hvert tall [tex]z[/tex], [tex]yz = (x + z)^{2} - (x^{2} + z^{2}) = 2xz[/tex].
Setter pris på om noen kan bekrefte/avkrefte at jeg har gjort dette korrekt. Jeg har alt tatt 70 sp på universitetet, men jeg føler at det å jobbe med bevisføring er en helt ny start og jeg er back to basics igjen. Nå har jeg riktignok hat litt bevisføring i forbindelse med epsilon-delta i grenseverdier og Riemann integraler, men jeg er likevel veldig grønn på dette med bevisføring.