Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Først løste jeg opp parentesene, og så ganget jeg alle ledd med 6. Så samlet jeg alle tall med x og tall uten x på hver sinn side av = tegnet. Så regnet jeg bare sammen slik jeg er vandt til ifra andre likninger, og fikk x=0
Jeg vet ikke hvordan jeg legger inn regnestykker med brøk å sånn her så jeg kan ikke vise
Du har gjort litt feil i den første linja di:
[tex]\frac{1}{2}(x-1) \neq \frac{x}{2}+\frac{1}{2}[/tex]
[tex]\frac{1}{6}(x-1) \neq \frac{x}{6} + \frac{1}{6}[/tex]
edit: Når du ganger ut ein parantes er det viktig og hugse på kva forteikn ein skal få
tosha0007 wrote:Du har gjort litt feil i den første linja di:
[tex]\frac{1}{2}(x-1) \neq \frac{x}{2}+\frac{1}{2}[/tex]
[tex]\frac{1}{6}(x-1) \neq \frac{x}{6} + \frac{1}{6}[/tex]
edit: Når du ganger ut ein parantes er det viktig og hugse på kva forteikn ein skal få
Humm. Det kan ikke se :S
Jeg har regnet 1/2(x-1) til x/2+1/2
og 1/3(1-x) til 1/3+x/3
og 1/6(x-1) til x6+1/6
Hugs at det som står eigentleg er (skriv berre ut den første parantesen. Bruk same tankegang på dei andre parantesane og):
[tex]\frac{1}{2}(x-1) = (\frac{1}{2}\cdot x) + \left(\frac{1}{2}\cdot (-1)\right) = \frac{x}{2} +(-\frac{1}{2}) = \frac{x}{2} - \frac{1}{2}[/tex]
tosha0007 wrote:Hugs at det som står eigentleg er (skriv berre ut den første parantesen. Bruk same tankegang på dei andre parantesane og):
[tex]\frac{1}{2}(x-1) = (\frac{1}{2}\cdot x) + \left(\frac{1}{2}\cdot (-1)\right) = \frac{x}{2} +(-\frac{1}{2}) = \frac{x}{2} - \frac{1}{2}[/tex]
Ok jeg skjønner.
Men se litt på denne og se at de her har gjort det samme som jeg har: