3-5x/5 > 1+x/3 -2
...er felles nevner 5 ?
og når jeg skal gange med felles nevner skal jeg da foreksempel i først ledd gjøre 3-5x * 5 og så stryke 5 i nevner mot 5eren jeg ganger me? eller skal jeg bare gange ut å få 15-25x å så stryke 5 i nevner mot 15 å få 3 ?
Ulikhet
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
Riktig det siste du sier
Fellesnevner er ofte produktet av alle nevnerene. Eller at vi bare ganger sammen alle nevnerene. Noenganger er ikke dette tilfellet
slik som for eksempel
[tex]\frac{1}{2} + \frac{1}{4} + \frac{1}{8}[/tex]
Her er fellesnevner 8. Siden alle nevnerene er delelig på 8. En fellesnevner er bare et tall som er slik at alle nevnerene er delelig på det. En annen fellesnevner til stykket over er 16 eller 2*4*8=64. Men ofte vil vi velge fellesnevner så liten som mulig. Siden det forenkler regningen vår. Men det er ikke noe galt i å for eksempel bruke fellesnevner 64 på brøken over.
Men ja fellesnevner i ditt stykke er 3*5=15
Fellesnevner er ofte produktet av alle nevnerene. Eller at vi bare ganger sammen alle nevnerene. Noenganger er ikke dette tilfellet
slik som for eksempel
[tex]\frac{1}{2} + \frac{1}{4} + \frac{1}{8}[/tex]
Her er fellesnevner 8. Siden alle nevnerene er delelig på 8. En fellesnevner er bare et tall som er slik at alle nevnerene er delelig på det. En annen fellesnevner til stykket over er 16 eller 2*4*8=64. Men ofte vil vi velge fellesnevner så liten som mulig. Siden det forenkler regningen vår. Men det er ikke noe galt i å for eksempel bruke fellesnevner 64 på brøken over.
Men ja fellesnevner i ditt stykke er 3*5=15
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
Svaret på din oppgave blir noe alla
x > bleh eller x < bleh
En ulikhet spør når en størrelse er større enn en annen-
x^2 < 4
Spør for eksempel. "For hvilke x-verdier er x^2 mindre enn 4 ?"
Din oppgave kan storst sett løses akkuratt som vanlig.
Sett på fellesnevner, og isoler x
x > bleh eller x < bleh
En ulikhet spør når en størrelse er større enn en annen-
x^2 < 4
Spør for eksempel. "For hvilke x-verdier er x^2 mindre enn 4 ?"
Din oppgave kan storst sett løses akkuratt som vanlig.
Sett på fellesnevner, og isoler x
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
Prøv heller med at svaret er
x < 3
Da kan du teste om dette er logisk ved å bruke x=2 og x=4
eller x=1 og x=3
x < 3
Da kan du teste om dette er logisk ved å bruke x=2 og x=4
eller x=1 og x=3
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Jeg tror det jeg gjør feil er hvordan jeg ganger med felles nevner.
3-5x/5 >1+x/3 -2 |ganger med 15
stryker så 15 mot 5 og står igjen med 5 og stryker 15 mot 3 og står igjen med 5.
så ganger jeg inn 3*5, 5x*5 og 1*5, x*5 og -2*g
som gir meg 15-15x > 5+5x -30
og så 15-5+30 > 5x +15x
= 40 > 20x
=40/20 >20x/20
=2 > x
Humm. Jeg kommer frem til så mange forskjellige svar :S
Jeg må ha en liten pause for å rense opp i hode. Jeg lager meg noe fiskegrateng jeg hehe
3-5x/5 >1+x/3 -2 |ganger med 15
stryker så 15 mot 5 og står igjen med 5 og stryker 15 mot 3 og står igjen med 5.
så ganger jeg inn 3*5, 5x*5 og 1*5, x*5 og -2*g
som gir meg 15-15x > 5+5x -30
og så 15-5+30 > 5x +15x
= 40 > 20x
=40/20 >20x/20
=2 > x
Humm. Jeg kommer frem til så mange forskjellige svar :S
Jeg må ha en liten pause for å rense opp i hode. Jeg lager meg noe fiskegrateng jeg hehe

-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
Fin føring er essensielkt. Og bruk metoden der du putter inn tall for hver linje. Da ser du hvor feilen din er. Det å bruke latex på forum er det samme som orgasme for øynene.
Husk også å bruk parenteser om du nekter å bruke latex
1+x/3 -2 kan bety mange ting, for eksempel
[tex]1 + \frac{x}{3}-2[/tex]
eller
[tex]\frac{1+x}{3}-2[/tex]
eller
[tex]\frac{1+x}{3-2}[/tex]
osv. Om du ikke skriver nøyaktig hva oppgaven din er, og bruker nøyaktige parenteser og oppdeling blir det veldig vanskelig å vite hva oppgaven din er, og også å hjelpe deg.
Husk også å bruk parenteser om du nekter å bruke latex
1+x/3 -2 kan bety mange ting, for eksempel
[tex]1 + \frac{x}{3}-2[/tex]
eller
[tex]\frac{1+x}{3}-2[/tex]
eller
[tex]\frac{1+x}{3-2}[/tex]
osv. Om du ikke skriver nøyaktig hva oppgaven din er, og bruker nøyaktige parenteser og oppdeling blir det veldig vanskelig å vite hva oppgaven din er, og også å hjelpe deg.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
[tex]\frac{{3 - 5x}}{5} > \frac{{1 + x}}{3} - 2 [/tex]
[tex] \frac{{3 - 5x}}{5} > \frac{{1 + x}}{3} - \frac{6}{3} [/tex]
[tex] 15\left( {\frac{{3 - 5x}}{5}} \right) > 15\left( {\frac{{x - 5}}{3}} \right) [/tex]
[tex] 3\left( {3 - 5x} \right) > 5\left( {x - 5} \right) [/tex]
[tex] 9 - 15x > 5x - 5 [/tex]
[tex] 9 + 5 > 5x + 15x [/tex]
[tex] 20x < 14[/tex]
[tex] x < \frac{{7 \cdot 2}}{{2 \cdot 10}} [/tex]
[tex]x < \frac{7}{{10}} [/tex]
[tex] \frac{{3 - 5x}}{5} > \frac{{1 + x}}{3} - \frac{6}{3} [/tex]
[tex] 15\left( {\frac{{3 - 5x}}{5}} \right) > 15\left( {\frac{{x - 5}}{3}} \right) [/tex]
[tex] 3\left( {3 - 5x} \right) > 5\left( {x - 5} \right) [/tex]
[tex] 9 - 15x > 5x - 5 [/tex]
[tex] 9 + 5 > 5x + 15x [/tex]
[tex] 20x < 14[/tex]
[tex] x < \frac{{7 \cdot 2}}{{2 \cdot 10}} [/tex]
[tex]x < \frac{7}{{10}} [/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
De har felles nevner, så da legger du bare sammen tellerne.
[tex]\frac{1+x}{3} - \frac{6}{3} = \frac{1+x-6}{3} = \frac{x-5}{3}[/tex]
[tex]\frac{1+x}{3} - \frac{6}{3} = \frac{1+x-6}{3} = \frac{x-5}{3}[/tex]