Har kommet over et sumuttrykk i Rudin hvor han skriver at:
[tex]\sum_{k=0}^{n} \frac{2}{n+2} = \frac{2(n+1)}{n+2}[/tex]
Jeg klarer ikke å se at dette stemmer. Hvis vi f.eks. setter [tex]n=2[/tex] får vi for sumuttrykket: [tex]1 + \frac{2}{3} + \frac{2}{4} = \frac{13}{6}[/tex]. Setter jeg inn for [tex]n=2[/tex] i uttrykket på høyre side av likhetstegnet får jeg: [tex]\frac{6}{4} = \frac{3}{2}[/tex].
Altså blir det ikke likt.
Setter stor pris på om noen kan forklare meg hvorfor Rudin skriver det han skriver.
Sumuttrykk
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Fibonacci
Sier det Audunss sa jeg
[tex]\sum\limits_{k = 1}^n p = \underbrace {p + p + ... + p}_{n{\rm{ }}times} = pn \\\sum\limits_{k = 0}^n p = \underbrace {p + p + ... + p}_{n{\rm{ }}times} + p = pn + p = p\left( {n + 1} \right) \\ \sum\limits_{k = 0}^n {\frac{2}{{n + 2}}} = \frac{2}{{n + 2}}\left( {n + 1} \right) \\ [/tex]
[tex]\sum\limits_{k = 1}^n p = \underbrace {p + p + ... + p}_{n{\rm{ }}times} = pn \\\sum\limits_{k = 0}^n p = \underbrace {p + p + ... + p}_{n{\rm{ }}times} + p = pn + p = p\left( {n + 1} \right) \\ \sum\limits_{k = 0}^n {\frac{2}{{n + 2}}} = \frac{2}{{n + 2}}\left( {n + 1} \right) \\ [/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Bør virkelig begynne å orke å bruke latex litt mere, bør egentlig få det til å sitte snart uansett når jeg må levere obliger i latex uansett.Nebuchadnezzar wrote:Sier det Audunss sa jeg
Æsj. Jeg gikk i samme fella!Audunss wrote:Se på variablene, du summerer fra k=0 til n, mens uttrykket ditt er ikke avhengig av k, så du summerer over n+1 uttryk på formen 2/(n+1), som er lik 2(n+1)/(n+2)
M.Sc. Matematikk fra NTNU.