Hva er fremgansmåten for denne likningen? Kan jeg få et hint?
(lg(x-1)^2)^4+(lg(x-1)^3)^2=25
eg er litt usikker på hva man gjør nå lg er inne i en parantes. Jeg prøvde meg frem og fikk:
(2lg(x-1))^4+(3lg(x-1))^2=25
Er det feil?
R1 logaritmelikning
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Så langt ser det riktig ut! Du har altså, hvis du flytter konstantene utenfor parentesene (husk at [tex](ab)^n = a^n b^n[/tex]):
[tex]16 (\lg(x-1))^4 + 9(\lg(x-1))^2 - 25 = 0[/tex]
Ser du nå at du har en fjerdegradsligning hvis du ser på [tex]\lg(x-1)[/tex] som variabelen? Fjerdegradsligninger er ikke så enkle å løse, men hvis vi ser på [tex](\lg(x-1))^2[/tex] som en variabel her, så får du en andregradsligning som du kan løse. Det ser du om du setter [tex]u = (\lg(x-1))^2[/tex]. Hvordan ser ligningen ut da?
[tex]16 (\lg(x-1))^4 + 9(\lg(x-1))^2 - 25 = 0[/tex]
Ser du nå at du har en fjerdegradsligning hvis du ser på [tex]\lg(x-1)[/tex] som variabelen? Fjerdegradsligninger er ikke så enkle å løse, men hvis vi ser på [tex](\lg(x-1))^2[/tex] som en variabel her, så får du en andregradsligning som du kan løse. Det ser du om du setter [tex]u = (\lg(x-1))^2[/tex]. Hvordan ser ligningen ut da?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
Det blir ikke helt korrekt nei, for hva var det u var lik?
Edit: glemte du kanskje bare opphøyd i andre?
Edit: glemte du kanskje bare opphøyd i andre?
gikk litt for i svingene der ja.
For den ene løsningen får jeg at:
(lg(x-1))^2=1
10^(lg(x-1))^2=10^1
... eller må jeg fjerne potensen først ved å gange ut?
EDIT: hmmm. jeg fikk visst feil svar på begge metoder. I fasit står det x=11 og 1,1. Hjelp?
For den ene løsningen får jeg at:
(lg(x-1))^2=1
10^(lg(x-1))^2=10^1
... eller må jeg fjerne potensen først ved å gange ut?
EDIT: hmmm. jeg fikk visst feil svar på begge metoder. I fasit står det x=11 og 1,1. Hjelp?
-
- Euler
Hva får du om du tar kvadratrot på begge sider? (Altså før du opphøyer med 10 som grunntall)
-
- Euler
Da tror jeg du har gjort noe galt. Du får at [tex](\lg(x-1))^2 = 1 \ \Leftrightarrow \ \lg(x-1) = \pm 1[/tex].
Eller med andre ord, disse to ligningene: [tex]\lg(x-1) = 1[/tex] og [tex]\lg(x-1) = -1[/tex]. Disse gir løsningene x = 11 og x = 1.1.
Eller med andre ord, disse to ligningene: [tex]\lg(x-1) = 1[/tex] og [tex]\lg(x-1) = -1[/tex]. Disse gir løsningene x = 11 og x = 1.1.