vi skal finne t slik at vektorene blir parallelle. dette er hva jeg kom fram til
vektor p=[1-t , 1+t] og q=[2 , 1]
Da blir det
[1-t , 1+t] og t[2 , 1]
1-t =2t og 1+t=t
3t = 1
t = 1/3
åssen i det huleste får jeg det til å blir t = -1/3 som er fasitsvaret.
oppgave 6.211 coSinus R1
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Vektor p skal være lik en skalert versjon av vektor q.
Du har brukt at
[tex]\vec{p} = t \cdot \vec{q}[/tex]
men det er heller
[tex]\vec{p} = s \cdot \vec{q}[/tex]
der s er et vilkårlig tall (ikke nødvendigvis lik t).
Da får du
[tex][1-t, 1+t]=s[2,1][/tex]
[tex]= [1-t, 1+t]=[2s,s][/tex]
som gir deg dette likningssettet:
[tex]1 - t = 2s[/tex]
[tex]1 + t = s[/tex]
Får du det til da?
Du har brukt at
[tex]\vec{p} = t \cdot \vec{q}[/tex]
men det er heller
[tex]\vec{p} = s \cdot \vec{q}[/tex]
der s er et vilkårlig tall (ikke nødvendigvis lik t).
Da får du
[tex][1-t, 1+t]=s[2,1][/tex]
[tex]= [1-t, 1+t]=[2s,s][/tex]
som gir deg dette likningssettet:
[tex]1 - t = 2s[/tex]
[tex]1 + t = s[/tex]
Får du det til da?
-
- Pytagoras
- Innlegg: 7
- Registrert: 23/02-2011 11:18
Åja! Selvfølgelig ... gikk rett i fellla der. Tusen takk for hjelpa