Hei,
Har innlevering til i morgen og jeg trenger hjelp med noe av det grunnleggende.
Hvordan legger jeg sammen (+) absoluttverdien av vektor a og vektor b?
Verdien for vektor a= 4, vektor b= 3, vinkel (vektor a, vektor b)= 120 grader.
Hvordan legge jeg sammen absoluttverdien av vektor a og b?
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Jeg regner med du skal finne [tex]|\vec{a} + \vec{b}|[/tex]? Er det det du mener? I såfall kan du enten tegne deg en figur av vektorsummen og se på den trekanten du da får. I den trekanten vil du kjenne sidelengdene til to av sidene, og vinkelen mellom disse. Da kan cosinussetningen benyttes til å finne lengden av den tredje siden (vektorsummens lengde.)
Alternativt kan du bruke at [tex]|\vec{v}| = \sqrt{\vec{v} \cdot \vec{v}}[/tex], der [tex]\vec{v}[/tex] da er [tex]\vec{a} + \vec{b}[/tex].
Alternativt kan du bruke at [tex]|\vec{v}| = \sqrt{\vec{v} \cdot \vec{v}}[/tex], der [tex]\vec{v}[/tex] da er [tex]\vec{a} + \vec{b}[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
Nei, det skal bli [tex]\sqrt{13}[/tex]. Virker det ikke litt urimelig at lengden skal være 7 når a og b bare har lengdene 3 og 4? Som sagt er det lurt å tegne en figur. Da kan du bruke cosinussetningen til å finne lengden.

Hvis du kan finne vinkelen merket ?, er du da med på at du kan finne lengden av a+b med cosinussetningen?

Hvis du kan finne vinkelen merket ?, er du da med på at du kan finne lengden av a+b med cosinussetningen?
Elektronikk @ NTNU | nesizer