Løsningsforslag:
a)
[tex]$$A = \left[ {\matrix{1 & 0 & 1 \cr { - 1} & { - 3} & 1 \cr 1 & 1 & 0 \cr } } \right]\; \wedge \;C = \left[ {\matrix{2 \cr 1 \cr 1 \cr } } \right]$$[/tex]
b)
In progress...

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Du er ikke dum du! Så enkelt kan det gjøres jaNebuchadnezzar wrote:Litt vanskelig å henge med på hva du gjør. Men i praksis så kan vel en bare si at vi vet at
[tex]A \cdot A^{-1} = I[/tex]
Og nå vet du at [tex]B=A^{-1}[/tex]
Så i praksis for å vise at [tex]B[/tex] er en invers til [tex]A[/tex]. Trenger du bare å vise at [tex]AB[/tex] gir identitetsmatrisen
Ok (wow regner jeg på et universitetspensum), jeg går på Byggingeniør på Høgskolen i Bergen.svinepels wrote:Man har ikke om matriser på vgs da. Dette er universitetspensum
Tror heller det er høyskolepensum, jeg... Det Razzy har, altså.Razzy wrote:Ok (wow regner jeg på et universitetspensum), jeg går på Byggingeniør på Høgskolen i Bergen.svinepels wrote:Man har ikke om matriser på vgs da. Dette er universitetspensum
Matriseregningen vår er ikke mer enn det som jeg tar opp her, tror det er ganske så begrenset. Vel og merke 1. året hvertfall...
Jeg for legge dette ut i riktig forum neste gangmstud wrote:Matriser er dessuten så vidt vgs-pensum, fordi man lærer å kunne regne ut kryssproduktet av en vektor som matrise i R2, men å gange sammen matriser ligger jo et trinn over det som er på vgs...
Litt på kanten å bruke vgs-forumet for dette, men så er det jo kjekt å være der en alltid har vært med spørsmålene sine