Oppgaven lyder:
For hvilke verdier av k er [tex]y(t) = e^{kx}[/tex] en løsning av y'' - 5y' + 6 = 0?
Jeg har kommet så langt som å gjøre det velkjente trikset og fikk:
[tex]y = c_1e^{2x} + c_2e^{3x}[/tex]
Hvis det er riktig hittil, kan noen hjelpe meg videre?
2. ordens homogen diffblabla
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Det ser ut som du her har snudd problemstillingen litt på hodet. Men det er ikke feil det altså. Er du enig i at hvert ledd for seg i løsningen din også vil løse ligningen? Hvis du bruker det så ser du at du jo faktisk har funnet de k-ene de spør etter.
Den metoden det kanskje er lagt opp til at man skal benytte her er å sette inn i differensialligningen. Vi er jo ute etter de k-verdiene som gjør at når vi setter inn funksjonen, dens deriverte og dens dobbeltderiverte i ligningen, så får vi 0.
Den metoden det kanskje er lagt opp til at man skal benytte her er å sette inn i differensialligningen. Vi er jo ute etter de k-verdiene som gjør at når vi setter inn funksjonen, dens deriverte og dens dobbeltderiverte i ligningen, så får vi 0.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
Hvis en funksjon [tex]y_1(x)[/tex] og en funksjon [tex]y_2(x)[/tex] løser ligningen så har vi at [tex](y_1 + y_2)^{\prime \prime} -5(y_1 + y_2)^\prime + 6(y_1+y_2) = (y_1^{\prime \prime} - 5y_1^\prime + 6y_1) + (y_2^{\prime \prime} - 5y_2^\prime + 6y_2) = 0 + 0 = 0[/tex], altså er også summen av de to en løsning.
Det er dette som er utnyttet for å komme frem til den generelle løsningen [tex]y = C_1e^{r_1 x} + C_2e^{r_2x}[/tex]. Man antar at [tex]y = Ce^{rx}[/tex] løser ligningen, og så setter man inn i liningen. Da får man at r må oppfylle den karakterisitkse ligningen. I det tilfellet der den karakteristiske ligningen har to løsninger så får man da to funksjoner [tex]y = C_1 e^{r_1x}[/tex] og [tex]y = C_2e^{r_2x}[/tex] som begge løser ligningen. Da vil også summen, som vist over løse ligningen, og denne summen blir da den helt generelle løsningen av ligningen.
Men som sagt trenger du ikke finne denne generelle løsningen for å gjøre akkurat denne oppgaven. De har jo allerede opplyst om at [tex]y(t) = e^{kt}[/tex] skal løse ligningen, så da er det enklest å sette inn i ligningen og finne k på den måten.
Det er dette som er utnyttet for å komme frem til den generelle løsningen [tex]y = C_1e^{r_1 x} + C_2e^{r_2x}[/tex]. Man antar at [tex]y = Ce^{rx}[/tex] løser ligningen, og så setter man inn i liningen. Da får man at r må oppfylle den karakterisitkse ligningen. I det tilfellet der den karakteristiske ligningen har to løsninger så får man da to funksjoner [tex]y = C_1 e^{r_1x}[/tex] og [tex]y = C_2e^{r_2x}[/tex] som begge løser ligningen. Da vil også summen, som vist over løse ligningen, og denne summen blir da den helt generelle løsningen av ligningen.
Men som sagt trenger du ikke finne denne generelle løsningen for å gjøre akkurat denne oppgaven. De har jo allerede opplyst om at [tex]y(t) = e^{kt}[/tex] skal løse ligningen, så da er det enklest å sette inn i ligningen og finne k på den måten.
Ok, så med tanke på arbitrær konstant k så får man:
[tex]y(t) = e^{kx} \\ y^{\tiny{\prime}}(t) = ke^{kx} \\ y^{\tiny{\prime \prime}}(t) = k^2e^{kx}[/tex]
Hvis jeg setter dette inn i likningen, blir det da slik?
[tex]k^2e^{kx} - 5ke^{kx} + 6e^{kx} = 0[/tex]
Er det riktig å sette (i andre ledd) 5k? Eller kan 5 innebygges i k, siden k er vilkårlig?
Og hvordan går jeg frem videre?
[tex]y(t) = e^{kx} \\ y^{\tiny{\prime}}(t) = ke^{kx} \\ y^{\tiny{\prime \prime}}(t) = k^2e^{kx}[/tex]
Hvis jeg setter dette inn i likningen, blir det da slik?
[tex]k^2e^{kx} - 5ke^{kx} + 6e^{kx} = 0[/tex]
Er det riktig å sette (i andre ledd) 5k? Eller kan 5 innebygges i k, siden k er vilkårlig?
Og hvordan går jeg frem videre?
-
- Euler
Nei, det blir riktig å sette det opp slik ja. Ser du at du nå har en felles faktor i alle ledd?
Ok, med litt faktorisering og produktregel så fikk jeg indeed [tex]k \in \{2, 3\}[/tex]
Ser også at siden hvert ledd var en løsning av likningen, så var det allerede funnet ved den første gjennomføringen, selv om jeg ikke visste det.
Takker for hjelpen, V-man! Forsto det mye bedre nå!
Ser også at siden hvert ledd var en løsning av likningen, så var det allerede funnet ved den første gjennomføringen, selv om jeg ikke visste det.
Takker for hjelpen, V-man! Forsto det mye bedre nå!

Last edited by Aleks855 on 16/11-2011 15:30, edited 1 time in total.
-
- Euler
Hehe 
Nå ser du kanskje også hvor denne generelle løsningsformelen (altså [tex]y = C_1e^{r_1x} + C_2e^{r_2x}[/tex]) kommer fra?
(Jeg ser forresten også at du skriver y(t) og så et uttrykk med x, men det er vel bare slurv :p)

Nå ser du kanskje også hvor denne generelle løsningsformelen (altså [tex]y = C_1e^{r_1x} + C_2e^{r_2x}[/tex]) kommer fra?
(Jeg ser forresten også at du skriver y(t) og så et uttrykk med x, men det er vel bare slurv :p)