Rett etter midnatt kom det et kraftig regnvær i nærheten av en stor elv. X timer etter midnatt var vannstanden i elva f(x) cm over det normale, der
f(x)=-15(ln x)^2 + 45 ln x for x € (hehe ikke euro, men finner ikke elementtegnet) [1, 21>
a) Finn ved regning når vannstanden var på det høyeste. Hva var vannstanden da?
b) Når var vannstanden tilbake til det normale?
Jeg klarte a) helt fint ved å derivere funksjonsuttrykket og sette det = 0 og finne x osv.
b) oppgaven står jeg fast på. Hva er det egentlig jeg ser etter her? Please forklar litt nøye dere som hjelper:)
Logaritmefunksjon
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Hva har du tenkt? Funksjonen f(x) gir hvor mange cm elva er over sitt normale nivå. Hvilken verdi har f(x) når elva er tilbake til det normale?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Cantor
Ved f(x) = 0?Vektormannen wrote:Hva har du tenkt? Funksjonen f(x) gir hvor mange cm elva er over sitt normale nivå. Hvilken verdi har f(x) når elva er tilbake til det normale?
Og det kan være en 2.gradslikning med (ln x) som ukjent, som gir løsningene ln x = 0 v ln x = 3?
Gjør det meg noe klokere da?
-
- Euler
Ja, oppgaven spør etter hvor mange timer etter midnatt (x) det går før vannstanden er tilbake til det normale, dvs. du skal finne x når f(x) = 0. Som du sier får du da at [tex]\ln x = 0[/tex] eller [tex]\ln x = 3[/tex]. Kan du løse disse for x? Da har du jo i såfall funnet de to tidspunktene x der vannstanden er normal.
Elektronikk @ NTNU | nesizer