Gitt andregradsligningen [tex]x^2-2ax+b=0[/tex]
Vis at eventuelle løsninger kan skrives [tex]x=a \pm \sqrt{a^2-b}[/tex]
Jeg prøver meg med abc-formelen:
[tex]x= \frac {2a \pm \sqrt{(-2a)^2-4 \cdot 1 \cdot b}}{2 \cdot 1} = \frac {2a \pm \sqrt {4a^2-4b}}{2}[/tex]
Nå kommer jeg vel ikke videre med den?
Edit: byttet ut implikasjonspil med likhetstegn
Andregradsligning, vis at ...
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Under rottegnet kan du faktorisere ut 4, kan du ikke?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Takk - det kan jeg visst 
[tex]x= \frac {2a \pm \sqrt{(-2a)^2-4 \cdot 1 \cdot b}}{2 \cdot 1} = \frac {2a \pm \sqrt {4a^2-4b}}{2}= \frac {2a \pm \sqrt {4(a^2-b)}}{2}[/tex]
Og så kan jeg ta roten av 4 og flytte utenfor rottegnet, og stryke felles faktorer?
[tex]x=\frac {2a \pm 2\sqrt {a^2-b}}{2} = a \pm \sqrt{a^2-b[/tex]

[tex]x= \frac {2a \pm \sqrt{(-2a)^2-4 \cdot 1 \cdot b}}{2 \cdot 1} = \frac {2a \pm \sqrt {4a^2-4b}}{2}= \frac {2a \pm \sqrt {4(a^2-b)}}{2}[/tex]
Og så kan jeg ta roten av 4 og flytte utenfor rottegnet, og stryke felles faktorer?
[tex]x=\frac {2a \pm 2\sqrt {a^2-b}}{2} = a \pm \sqrt{a^2-b[/tex]
Last edited by malef on 26/01-2012 23:36, edited 1 time in total.
-
- Euler
Helt korrekt det! 
(En liten kommentar. Skriv likhetstegn alle steder hvor du har skrevet implikasjonspiler. Implikasjonspilen bruker du når et logisk utsagn medfører et annet (hvis det første stemmer så stemmer det andre.) Her har du ikke noen logiske utsagn på hver side av implikasjonspilene, bare matematiske uttrykk.)

(En liten kommentar. Skriv likhetstegn alle steder hvor du har skrevet implikasjonspiler. Implikasjonspilen bruker du når et logisk utsagn medfører et annet (hvis det første stemmer så stemmer det andre.) Her har du ikke noen logiske utsagn på hver side av implikasjonspilene, bare matematiske uttrykk.)
-
- Euler
Hvis du skulle brukt implikasjonspil så måtte det i såfall blitt noe sånt som [tex]x = \frac{2a \pm \sqrt{(-2a)^2 - 4\cdot 1 \cdot b}}{2 \cdot 1} \ \Rightarrow \ x = \frac{2a \pm \sqrt{4a^2 - 4b}}{2}[/tex]. Nå står det logiske utsagn (ligninger) på hver side av implikasjonspilen. Betydningen er at hvis ligningen til venstre er oppfylt (sann), så er også ligningen til høyre oppfylt.
-
- Euler
Ja, når x er en eller annen verdi som løser ligningen så vil det egentlig stå at f.eks. [tex]2 = 2 \ \Rightarrow \ 2 = 2[/tex], hvis det var det du mente?
Men for å være litt mindre teknisk så bruker du kort sagt implikasjonspilen for å si at en ligning fører til en annen ligning (dvs. at når x er en løsning av den til venstre så er den også en løsning av den til høyre.)
Du holder vel på med 1T såvidt jeg husker? Der blir vel ikke dette tatt opp i noen særlig grad. Når/hvis du begynner med R1 så er dette en del av pensum der.
Men for å være litt mindre teknisk så bruker du kort sagt implikasjonspilen for å si at en ligning fører til en annen ligning (dvs. at når x er en løsning av den til venstre så er den også en løsning av den til høyre.)
Du holder vel på med 1T såvidt jeg husker? Der blir vel ikke dette tatt opp i noen særlig grad. Når/hvis du begynner med R1 så er dette en del av pensum der.