a) Et plan A har likningen: 3x + 2y - 2z + 1 = 0. Finn vinkelen mellom A og xy-planet.
b) Et plan A har likningen 2x + y + 2z - 1 = 0. Et plan B er parallelt med vektorene [1, 1, 2] og [2, -1, 5]. Finn vinkelen mellom planene.
-
På a tenker jeg at likningen har normalvektoren [3, 2, -2]. Hvordan finner jeg normalvektoren til xy-planet? Videre trenger jeg vel bare å nytte meg av skalarproduktformelen.
På b har jeg det samme for normalvektor, altså [2, 1, 2]. Hvordan gjør jeg videre?
Ty for svar!
Vinkelen mellom to plan
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
[tex]a) \quad [0,0,1][/tex]
[tex]b) \quad \vec{n} = [1, 1, 2] \times [2, -1, 5][/tex]
Så kan jeg la deg tenke litt på hvorfor =)
[tex]b) \quad \vec{n} = [1, 1, 2] \times [2, -1, 5][/tex]
Så kan jeg la deg tenke litt på hvorfor =)
Last edited by Nebuchadnezzar on 29/01-2012 17:31, edited 1 time in total.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Jeg antar det Nebu mener er at [0,0,1] er en normalvektor til xy-planet (litt mer tekst neste gang? ...)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
a)
[tex]xy[/tex]-planet alle punkter der [tex]z[/tex] er null ja. Men du ønsker jo en vektor som står normalt på dette planet. For å finne en slik vektor kan du for eksempel ta kryssproduktet av to vektorer som du vet ligger i planet og ikke er parallelle.
Eksempelvis [tex][1,0,0][/tex] og [tex][0,1,0][/tex].
[tex][1,0,0] \times [0,1,0] = [1,0,0][/tex]
b) Dersom [tex]B[/tex] er parallell med de to vektorene. Så vil en vektor som står normalt på [ 1, 1, 2] og [2, -1, 5] også stå normalt på [tex]B[/tex]
[tex]xy[/tex]-planet alle punkter der [tex]z[/tex] er null ja. Men du ønsker jo en vektor som står normalt på dette planet. For å finne en slik vektor kan du for eksempel ta kryssproduktet av to vektorer som du vet ligger i planet og ikke er parallelle.
Eksempelvis [tex][1,0,0][/tex] og [tex][0,1,0][/tex].
[tex][1,0,0] \times [0,1,0] = [1,0,0][/tex]
b) Dersom [tex]B[/tex] er parallell med de to vektorene. Så vil en vektor som står normalt på [ 1, 1, 2] og [2, -1, 5] også stå normalt på [tex]B[/tex]
Last edited by Nebuchadnezzar on 29/01-2012 17:38, edited 3 times in total.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Stemmer vel ikke helt? :p Men er med nå, tror jeg!Nebuchadnezzar wrote:[tex][1,0,0] \times [0,1,0] = [1,0,0][/tex]
EDIT: Sluttsvaret blir cos (-1) = -2 / ( [symbol:rot] 17 ? Det blir vel ikke tilfelle om man velger helt vilkårlige punkter i planet? Ser det stemmer for [0, 0, 1], men f.eks. [1,0,0] blir vel feil? Eller?
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Han mente nok at [1,0,0] x [0,1,0] = [0,0,1].
I a) har du to plan du skal finne vinkel mellom, akkurat som i b). Som du selv sier så er ligningen til xy-planet z = 0. Da ser vi rett i fra ligningen at en normalvektor er [0,0,1] (det er også ganske åpenbart hvis man ser for seg planet i et koordinatsystem.)
I a) har du to plan du skal finne vinkel mellom, akkurat som i b). Som du selv sier så er ligningen til xy-planet z = 0. Da ser vi rett i fra ligningen at en normalvektor er [0,0,1] (det er også ganske åpenbart hvis man ser for seg planet i et koordinatsystem.)
Elektronikk @ NTNU | nesizer