Omløpstid

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Bacon
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 22/01-2011 10:51

Bilde
Jeg klarer ikke denne oppgaven, kan noen hjelpe. Fasit sier bare "1h25min"
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det du må finne her er hastigheten som satellitten beveger seg med. Da kjenner du jo både hvor raskt den beveger seg, og hvor langt den beveger seg på ett omløp (ca. omkretsen til jorden, sant?) Da kan du finne tiden.

For å finne farten må du utgangspunkt i at satellitten går i en sirkelbane. Hva vet du om summen av kreftene da?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Bacon
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 22/01-2011 10:51

a=v^2/R
Jeg er helt håpløs på å utlede noe som helst, jeg må ha ting inn med en enda mindre teskje :(

Jeg vet sirkelbanen med 2piR, delt på omløpstiden er lik farten
Vet jo ikke farta eller akselerasjonen, gjør jeg?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, satellitten må ha en akselerasjon som er [tex]a = \frac{v^2}{R}[/tex]. Da må summen av kreftene være [tex]\Sigma F = m\frac{v^2}{R}[/tex]. Hvilke krefter er det som virker? Hvis du finner ut av det så kan du finne en verdi for [tex]v[/tex], ikke sant?

Da kan du videre bruke at [tex]T = \frac{2 \pi R}{v}[/tex] (samme som du sa, har bare snudd om på det.)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Bacon
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 22/01-2011 10:51

Klarte det nå, takk :oops:
Svar