Komma vs punktum innen matematikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Svært, svært ofte ser jeg personer bruker komma for å skille heltallsdelen av et tall, og brøkdelen av et tall. Eksempelvis

[tex]43,12[/tex]

Selv så skriver jeg dette konsekvent som [tex]43.12[/tex]. Grunnet for eksempel om vi skriver vektorer eller andre ting så er [tex]43,12[/tex] svært forvirrende. Eksempelvis

[tex]( 12 , 43,12 )[/tex]

Men hva er riktig?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
drgz
Fermat
Fermat
Innlegg: 757
Registrert: 24/12-2008 23:22

Det kommer an på hvor i verden du er. I england og USA brukes det ".", mens i Norge og f.eks Tyskland brukes det ",". Så hvis du skriver et dokument på norsk er det vel faktisk feil å bruke ".", og motsatt for et engelsk dokument.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Men burde det ikke strengt talt være en norm på dette?

Jeg syntes for eksempel det ser uvant ut, og føles feil og skrive for eksempel

(45 . 12,12)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg har poengtert det samme i en video, men jeg vektla heller åpenrommet etter et komma ved punktnotering eller vektornotering.

(12, 45,12)

Spesielt ved desimalnotering i samme klamme.
Det blir sjeldent pent når man skal ha flere "instanser" av komma inni der, så jeg bruker også punktum som desimaltegn, og komma for å skille elementer / komponenter.
Bilde
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Er nok lurt å bytte til internasjonal standard med det samme man begynner på universitet. dvs at desimaltallet "3 komma 5" skrives 3.5 og ikke 3,5, og at når man skiller sifrene i store tall, bruker man komma framfor punktum, eksempelvis 15,000,000 (15 millioner) framfor 15.000.000. Med andre ord stikk motsatt av den "norske" notasjonen.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Svar