Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Integralet fra 0 til t gir deg hvor mange liter som har rent ut etter t minutt. Så hvor mange liter som har rent ut etter t minutt blir som du sier gitt ved
Vektormannen wrote:Integralet fra 0 til t gir deg hvor mange liter som har rent ut etter t minutt. Så hvor mange liter som har rent ut etter t minutt blir som du sier gitt ved
På det tidspunktet du er ute etter skal dette uttrykket være lik -25, ikke sant?
Ja, men hvordan skal jeg få skilt ut t verdien på en egen side av erlikhetstegnet? Jeg tror jeg rett og slett mangler kunnskap ang. logaritme funksjonen :/
Først rensker du opp ligningen slik at du har [tex]0.9^t = ...[/tex]. Deretter kan du ta logaritmen på begge sider av likhetstegnet. På venstre side kan du da benytte at [tex]\ln 0.9^t = t \cdot \ln 0.9[/tex]. Er du med på denne fremgangsmåten?
Hvordan blir minustegnet til et likhetstegn? Det du gjør ville stemt dersom uttrykket skulle vært lik 0. Men her skal det være lik -25. (Husk at det uttrykket gir deg er hvor mange liter det har rent ut etter en tid t. Vi ønsker at det skal være lik -25 og så finne t-verdien som gjør at det blir det.) Ligningen du starter med skal altså være
Kan du løse denne? Du har løst ligningen ovenfor riktig, så prøv å gjøre de samme tingene her. Husk at alt du ender opp med på høyresiden bare vil være konstanter som du kan trekke sammen til ett tall.
Hvis dette stemmer:
[tex]0.9^t= \frac{3\cdot\ln 0.9}{ln 0.9 \cdot 3} [/tex][/quote]
så stemmer vel også dette da?
[tex]0.9^t=-25 [/tex]
Jeg er litt usikker på om jeg har lov til å trekke ut 0.9^t slik? for da kan jeg jo stryke resten, siden det er minus imellom... men allikevel :/ jeg veit ikke hva t verdien skal være for å få til -25
Hvis dette stemmer:
[tex]0.9^t= \frac{3\cdot\ln 0.9}{ln 0.9 \cdot 3} [/tex][/quote]
så stemmer vel også dette da?
[tex]0.9^t=-25 [/tex]
Jeg er litt usikker på om jeg har lov til å trekke ut 0.9^t slik? for da kan jeg jo stryke resten, siden det er minus imellom... men allikevel :/ jeg veit ikke hva t verdien skal være for å få til -25