Heisann!
Jeg lurer på hvordan jeg skal gå fram:
I en matematikkgruppe er det 16 gutter og 12 jenter. Ved en tilfeldig kontroll hadde 6 av guttene og 4 jenter ikke gjort leksen. Vi trekker en tilfeldig fra klassen.
Vi infører hendingene:
G: Eleven er gutt
J: Eleven er jente
L: Eleven har ikke gjort leksen
a) Regn ut P(G|L), P(J|L), P(L|G) og P(L|J).. Skal jeg bare se etter gunstige og mulige i opplysningsteksten eller er den en annen måte å gå fram?
b)Regn ut P(G'Snitt'L)? skal jeg her bruke P(G 'snitt' L)=P(G|L) * P(L)?
c) Er G og L Uavhengige hendinger? P(G'snitt'L)=P(G) * P(L) og se om det er likt svaret fra oppgave 'b'?
Håper på svar fortest mulig, skal ha prøve i morgen...
Uavhengige hendinger VG1
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
a) Du skal selvfølgelig få lov til å bruke Bayes' teorem til å finne [tex]P(G \mid L)[/tex] når du kjenner andre relevante sannsynligheter, men jeg er helt enig med deg i at det er mye enklere å bare se at 6 av de 10 elevene som ikke har gjort leksene sine er gutter, så [tex]P(G \mid L)[/tex] må være 0.6.
b) Det skal fortsatt få lov til det. Jeg vil holde en knapp på at du vet at det er 6 av 28 elever som oppfyller dette kravet, så gunstige-over-mulige-taktikken er fortsatt helt brukbar.
c) Det høres lurt ut! Personlig hadde jeg ikke giddet å gange dem sammen, og bare sammenlignet med de betingete sannsynlighetene som vi allerede har regnet ut, men en ekstra operasjon er ikke så mye arbeid.
b) Det skal fortsatt få lov til det. Jeg vil holde en knapp på at du vet at det er 6 av 28 elever som oppfyller dette kravet, så gunstige-over-mulige-taktikken er fortsatt helt brukbar.
c) Det høres lurt ut! Personlig hadde jeg ikke giddet å gange dem sammen, og bare sammenlignet med de betingete sannsynlighetene som vi allerede har regnet ut, men en ekstra operasjon er ikke så mye arbeid.