[tex] f){\rm{ }}1)\quad = {\lim }\limits_{\Delta x \to 0 } \left( \frac{{f\left( {x + \Delta x} \right) - f\left( x \right)}}{{\Delta x}} = \frac{{\left[ {{{\left( {x + \Delta x} \right)}^2} + 1} \right] - \left[ {{x^2} + 1} \right]}}{{\Delta x}} \right. [/tex]
[tex] \left. \qquad \quad \; \; \; = \frac{{\left[ {\left( {{x^2} + 2x\Delta x + \Delta {x^2}} \right) + 1} \right] - \left[ {{x^2} + 1} \right]}}{{\Delta x}} = \frac{{\left[ {\left( {2x\Delta x + \Delta {x^2}} \right)} \right]}}{{\Delta x}} \right) = 2x [/tex]
Misforstår jeg her, eller finnes det et nest siste trinn [tex]\frac{{\left[ {\left( {2x\Delta x + \Delta {x^2}} \right)} \right]}}{{\Delta x}} =2x + {\Delta x}[/tex]?
Er i så fall årsaken til at dette trinnet utelates at h går mot 0?
Oppgave 1f, R1 H2011
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Det stemmer. Det er litt uklart når man ikke tar det trinnet med, men det som skjer som du sier er altså at [tex]\Delta x[/tex] går mot 0 og dermed forsvinner.
Man bør forresten skrive lim foran uttrykket i hvert steg. Å skrive lim og så en stor parentes med en rekke utregninger etterpå er ikke vanlig. Da kan man heller forenkle uttrykket så mye som mulig først og så ta grensen når man har kommet til [tex]2x + \Delta x[/tex].
Man bør forresten skrive lim foran uttrykket i hvert steg. Å skrive lim og så en stor parentes med en rekke utregninger etterpå er ikke vanlig. Da kan man heller forenkle uttrykket så mye som mulig først og så ta grensen når man har kommet til [tex]2x + \Delta x[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Fibonacci
Jao, men jeg er lat! Var noen som påpekte at det manglet lim foran hver overgang, så jeg slengte heller på en stor parentes...
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk