Oppgave 1f, R1 H2011

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
malef
Grothendieck
Grothendieck

[tex] f){\rm{ }}1)\quad = {\lim }\limits_{\Delta x \to 0 } \left( \frac{{f\left( {x + \Delta x} \right) - f\left( x \right)}}{{\Delta x}} = \frac{{\left[ {{{\left( {x + \Delta x} \right)}^2} + 1} \right] - \left[ {{x^2} + 1} \right]}}{{\Delta x}} \right. [/tex]

[tex] \left. \qquad \quad \; \; \; = \frac{{\left[ {\left( {{x^2} + 2x\Delta x + \Delta {x^2}} \right) + 1} \right] - \left[ {{x^2} + 1} \right]}}{{\Delta x}} = \frac{{\left[ {\left( {2x\Delta x + \Delta {x^2}} \right)} \right]}}{{\Delta x}} \right) = 2x [/tex]

Misforstår jeg her, eller finnes det et nest siste trinn [tex]\frac{{\left[ {\left( {2x\Delta x + \Delta {x^2}} \right)} \right]}}{{\Delta x}} =2x + {\Delta x}[/tex]?

Er i så fall årsaken til at dette trinnet utelates at h går mot 0?
Vektormannen
Euler
Euler

Det stemmer. Det er litt uklart når man ikke tar det trinnet med, men det som skjer som du sier er altså at [tex]\Delta x[/tex] går mot 0 og dermed forsvinner.

Man bør forresten skrive lim foran uttrykket i hvert steg. Å skrive lim og så en stor parentes med en rekke utregninger etterpå er ikke vanlig. Da kan man heller forenkle uttrykket så mye som mulig først og så ta grensen når man har kommet til [tex]2x + \Delta x[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
malef
Grothendieck
Grothendieck

Supert - tusen takk :) Akkurat her synes jeg boken (Sinus R1) er litt svak, siden den har en grundig forklaring helt uten eksempler.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Jao, men jeg er lat! Var noen som påpekte at det manglet lim foran hver overgang, så jeg slengte heller på en stor parentes...
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Post Reply