Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
2) Tegn fortegnslinjen til f′. Bruk denne til å finne ut hvor f vokser, og hvor f avtar
Hvordan skal man svare med symboler på en slik oppgave, med eksempelvis "stiger mellom 0 og 2, og synker før 0 og etter 2"? Holder det ikke å skrive det med ord, eller er man nødt til å bruke fancy symboler jeg har sett bli brukt her på forumet, type den store U'en?
Drar seg heftig til nå, dagen før eksamen, så det er greit å ha slike ting på plass.
Holder nok å skrive med ord ja, og en får ikke mer poeng
av å bruke fancy notasjon. Men igjen husk at det er helhetsinntrykket som
bestemmer karakteren. Notasjonen varierer en variant er vist under.
[tex]f[/tex] vokser når [tex]x \in (0,2)[/tex]
[tex]f[/tex] synker når [tex]x \in (-\infty,0) \cup (2,\infty)[/tex]
Eller
[tex]f[/tex] vokser når [tex]0<x<2[/tex]
[tex]f[/tex] synker når [tex]x<0[/tex] og når [tex]x>2[/tex]
En kan og bruke [tex]\leftarrow[/tex] i steden for [tex]-\infty[/tex], men igjen
så er bare notasjonen en dialekt, det viktigste er budskapet.
Last edited by Nebuchadnezzar on 03/06-2012 18:35, edited 2 times in total.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Å få frem hva du mener er det viktigste. Den store U-en (union mellom intervall) kan være grei å bruke. Den er ikke så fancy, den brukes jo ofte i lærebøkene. I stedet for det du skriver ville jeg skrevet "funksjonen stiger for x mellom 0 og 2 og synker for x mindre enn 0 og x større enn 2". Det er litt mer presist (du unngår "før" og "etter").
Med intervallnotasjon ville det blitt noe sånt som "funksjonen stiger for [tex]x \in \langle 0,2 \rangle[/tex] og synker for [tex]x \in \langle \leftarrow, 0 \rangle \ \cup \ \langle 2, \rightarrow \rangle[/tex]."
edit: Nebu var først ja. Skal forresten være union, ikke snitt mellom de intervallene. Snittet mellom dem er jo den tomme mengden.