Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Jeg fikk vite i dag at jeg skal ha eksamen i matte 1YT på tirsdag og ha geometri som tema. Er det noen som har erfaring med matte eksamen på VG1 nivå og kan komme med noen tips? Eller har en presentasjon jeg kan se på for å se hvordan det gjøres... ?
Alt som oppgaven sier er: Forbered et foredrag innenfor geometri. Foredraget skal basere seg på ei momentliste på maks to A4 - sider. På eksamensdagen skal du holde et foredrag på maks 10 minutter.
I etterkant legges det opp til en induviduell samtale. Der du kan får spørsmål fra hele læreplanen i faget. Ca 20 min.
Jeg anbefaler å inkludere et bevis for pytagoras, og en oppgave som omhandler formlikhet. Dette er oppgaver som kan bli sett på som kompliserte, og vil bli godt belønnet.
Bare søk opp "proof pytaghoras" elns, og prøv å forstå et av bevisene som blir gjort rede for. Jeg antar at formlikhet er noe du allerede er kjent med.
Jeg har aldrig hatt noen muntlig framføring av noe slag når det gjelder matte. Jeg klarer meg godt når det er snakk om norsk, naturfag e.l. men når det gjelder matte har jeg ikke noe peiling på hvordan det bør gjøres....
Ikke noe problem med at jeg ikke kan stoffet jeg skal legge fram om, men jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal vise/forklare det på best mulig måte for sensor og lærer...
Fint om noen kunne kommet med noen tips
På forhånd takk for alle svar
De enkleste tipsene er vel å holde roen. Tenk deg at du er i lærerrollen, og skal lære bort stoffet til noen andre. Da vil du helst ikke behandle de som spedbarn, ei heller overkomplisere stoffet. Oppgaver om pytagoras, og enkle bevisoppgaver er ofte gode. Om du vil være litt frekk, finnes det og mange gode eksamensoppgaver angående trigonometri.
burde gi deg litt inspirasjon
Et godt tips er og å finne noe du syntes er spennende, et artig problem eller noe som virker artig å finne ut. Engasjement teller svært ofte positivt, og gjør det enklere å snakke om stoffet.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Nebuchadnezzar wrote:De enkleste tipsene er vel å holde roen. Tenk deg at du er i lærerrollen, og skal lære bort stoffet til noen andre. Da vil du helst ikke behandle de som spedbarn, ei heller overkomplisere stoffet. Oppgaver om pytagoras, og enkle bevisoppgaver er ofte gode. Om du vil være litt frekk, finnes det og mange gode eksamensoppgaver angående trigonometri.
burde gi deg litt inspirasjon
Et godt tips er og å finne noe du syntes er spennende, et artig problem eller noe som virker artig å finne ut. Engasjement teller svært ofte positivt, og gjør det enklere å snakke om stoffet.