Jeg har imidlertid også hørt at man må være forsiktig med å benytte L'Hopital på komplekse grenseverdier. Husker ikke i farten - men det er visse betingelser som må oppfylles før det er "trygt" å bruke denne fremgangsmåten.
Nøtt - finne kompleks grenseverdi
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Her står det en del:Aleks855 wrote:Skjønner. Har ikke vært borti komplekse grenser selv, så det var nytt.
Vet du noe om hvilke kriterier som må oppfylles for at det skal gå an å bruke L'Hopital på sånne?
http://www.jstor.org/discover/10.2307/2 ... 1109120671
Har også et eksempel fra boken vi hadde som pensum i kompleks funksjonsteori som jeg tok våren 2011:
If
[tex]f(z) = \frac{z}{\bar{z}}[/tex],
the limit
[tex]\lim_{z \to 0} f(z)[/tex]
does not exist. For, if it did exist, it could be found by letting the point [tex]z = (x,y)[/tex] approach the origin in any manner. But when [tex]z = (x,0)[/tex] is a nonzero point on the real axis,
[tex]f(z) = \frac{x + i0}{x - i0} = 1[/tex];
and when [tex]z = (0,y)[/tex] is a nonzero point on the imaginary axis,
[tex]f(z) = \frac{0 + iy}{0 - iy} = -1[/tex].
Since a limit has to be unique, we must conclude that the limit does not exist.
Dersom vi hadde brukt L'Hopital her ville vi fått [tex]f(z) = 1[/tex], men som fremgangsmåten over viser så har faktisk ikke denne funksjonen en grenseverdi når [tex]z \to 0[/tex]
If
[tex]f(z) = \frac{z}{\bar{z}}[/tex],
the limit
[tex]\lim_{z \to 0} f(z)[/tex]
does not exist. For, if it did exist, it could be found by letting the point [tex]z = (x,y)[/tex] approach the origin in any manner. But when [tex]z = (x,0)[/tex] is a nonzero point on the real axis,
[tex]f(z) = \frac{x + i0}{x - i0} = 1[/tex];
and when [tex]z = (0,y)[/tex] is a nonzero point on the imaginary axis,
[tex]f(z) = \frac{0 + iy}{0 - iy} = -1[/tex].
Since a limit has to be unique, we must conclude that the limit does not exist.
Dersom vi hadde brukt L'Hopital her ville vi fått [tex]f(z) = 1[/tex], men som fremgangsmåten over viser så har faktisk ikke denne funksjonen en grenseverdi når [tex]z \to 0[/tex]
Ja, husk at komplekse uttrykk representeres i et plan og ikke langs en linje. Man kan derfor nærme seg en grenseverdi fra alle mulige retninger. Samme prinsipp som brukes i multivariabel kalkulus når man skal finne grenseverdien til en fuksjon med flere variabler.Aleks855 wrote:Ja, det gir jo mening når det forklares. Jeg hadde bare sett for meg at z=0 medførte 0 både langs den reelle og den imaginære aksen samtidig, altså origo. Men at en vektor går mot null kan jo gjøres på uendelig mange måter?