heisann! oppgaven går som følger:
bruk lagranges metode for å finne maksimums til f under denne bibetingelse. Du kan anta at maksikum og minimum eksisterer og at maximum finnes ved langranes metode
funksjonen f(x,y) = xy under bibetengelsen x + y = 2
Lagranges metode!!
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Skyter inn et lite tilleggspørsmål her: Er det noen som faktisk forstår Lagranges multiplikatormetode, eller bare pugget dere den som meg?
grad f = c grad g, mao. y = c(y + 1) og x = c(x + 1). Får c = y/(y + 1) = x/(x + 1) og dermed x(y + 1) = x = y(x + 1) = y. x + y = 2, så x = y = 1 og f(x,y) = 1.
Alternativt: xy = x(2 - x) = -(x - 1)^2 + 1 =< 1. Maksimum for x = 1 = y.
Alternativt: xy = x(2 - x) = -(x - 1)^2 + 1 =< 1. Maksimum for x = 1 = y.
Denne siden er informativ...
Du kan hoppe over det om mangfoldigheter og gå direkte til R^n.
http://planetmath.org/?op=getobj&from=objects&id=7276
Du kan hoppe over det om mangfoldigheter og gå direkte til R^n.
http://planetmath.org/?op=getobj&from=objects&id=7276
lurer litt på den jeg også... Må ærlig innrømme at jeg ikke er heeelt fortrolig med disse Lagrange-greierne 

Det hele er egentlig ganske intuitivt hvis du ser på enkle eksempler. Vi skal altså finne
min f(x,y) , gitt c(x,y) = 0
Det er ikke vanskelig å vise at grad(c) står vinkelrett på kurven til c. Prøv å tegn dette (tenk at du svinger en lodd på en snor over hodet ditt).
Anta nå for enkelhetsskyld at f er et kvadratisk polynom. Nivåkurvene til f blir da ellipser, med minimumspunktet plassert i sentrum av ellipsene. Med samme argument som for c så vil grad(f) hele tiden stå vinkelrett på disse nivåkurvene. (tegn figur!!)
Tegn så kurven til c og nivåkurvene til f i samme xy-plan, og se på det punktet hvor kurven til c og en av nivåkurvene til f tangerer hverandre. Da skal det ikke mye fantasi til for å se at de to gradientene er paralelle
Dette gjelder selvsagt også for mer generelle f.
min f(x,y) , gitt c(x,y) = 0
Det er ikke vanskelig å vise at grad(c) står vinkelrett på kurven til c. Prøv å tegn dette (tenk at du svinger en lodd på en snor over hodet ditt).
Anta nå for enkelhetsskyld at f er et kvadratisk polynom. Nivåkurvene til f blir da ellipser, med minimumspunktet plassert i sentrum av ellipsene. Med samme argument som for c så vil grad(f) hele tiden stå vinkelrett på disse nivåkurvene. (tegn figur!!)
Tegn så kurven til c og nivåkurvene til f i samme xy-plan, og se på det punktet hvor kurven til c og en av nivåkurvene til f tangerer hverandre. Da skal det ikke mye fantasi til for å se at de to gradientene er paralelle

Dette gjelder selvsagt også for mer generelle f.