Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Kan jeg kaste ut et vilt spørsmål? Hvis jeg midt oppi integraltesten har lyst til å bruke l'hopital (nå husker jeg ikke vilkårene for å kunne bruke den) men hvis det er oppfylt, er det kanskje er greit triks å ha i armet?
Hvorfor skal du bruke L`hopital? Denne brukes bare og bare på grenser som enten er på formen [tex]\frac{0}{0}[/tex] eller [tex]\frac{\infty}{\infty}[/tex]
[tex]\arctan(x)[/tex] er inversen av [tex]\tan(x)[/tex]
En av egenskapene til inverse funksjoner er at om
[tex]f(a) = b[/tex] så er [tex]f^{-1}(b) = a[/tex]
[tex]\tan(x)[/tex] går mot [tex]\infty[/tex] når [tex]x[/tex] går mot [tex]\pi/2[/tex], så [tex]\arctan(x)[/tex] går mot [tex]\pi/2[/tex] når [tex]x[/tex] går mot [tex]\infty[/tex]. Eller sagt på en annen måte
Siden [tex]f(\pi/2) = \infty[/tex] så er [tex]f^{-1}(\infty) = \pi/2[/tex]
Litt missbruk av notasjon, men det får gå.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
[tex]\arctan(x)[/tex] er inversen av [tex]\tan(x)[/tex]
En av egenskapene til inverse funksjoner er at om
[tex]f(a) = b[/tex] så er [tex]f^{-1}(b) = a[/tex]
[tex]\tan(x)[/tex] går mot [tex]\infty[/tex] når [tex]x[/tex] går mot [tex]\pi/2[/tex], så [tex]\arctan(x)[/tex] går mot [tex]\pi/2[/tex] når [tex]x[/tex] går mot [tex]\infty[/tex]. Eller sagt på en annen måte
Siden [tex]f(\pi/2) = \infty[/tex] så er [tex]f^{-1}(\infty) = \pi/2[/tex]