Først gjorde jeg en oppgave som så slik ut:
f(x) er gitt ved sinx/x for x <> 0 og 1 for x=0.
Jeg skulle visa at den var kontinuerlig og deriverbar overalt. Ble som følgende:
lim[sub]x->0[/sub] sinx/x = 1, f er altså kontinuerlig i 0.
sinx og x er kontinuerlige overalt, derfor er x kontinuerlig for alle x.
Den deriverte av uttrykket blir (x*cosx - sinx)/x[sup]2[/sup]
For x=0
lim[sub]x->0[/sub] (f(x) - f(0))/x = 0 (etter en del derivasjon, brukte L'Hôpital). Dvs. at f'(0) eksisterer og er 0.
f er kontinuerlig og deriverbar.
Senere i dag gjorde jeg følgende oppgave:
f(x) er gitt ved x*lnx for x>0 og f(0) = 0
Vis at f er kontinuerlig i x=0.
lim[sub]x->0[/sub] x*lnx = 0 (etter en del derivasjon, brukte L'Hôpital).
f er kontinuerlig.
Det jeg ikke skjønner er bruken av "formelen" (f(x) - f(0))/x i den første oppgaven, hva kommer den av?
Kontinuitet og deriverbarhet
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Over-Guru
En definisjonen av den deriverte i punktet (a,f(a)) er
f '(a) = lim[sub]x->a[/sub] (f(x) - f(a)) / (x - a).
Setter du a=0, blir resultatet
f '(0) = lim[sub]x->0[/sub] (f(x) - f(0)) / x.
For øvrig kan ikke funksjonen f(x)=x lnx være kontinuerlig i x=0. Ifølge defininsjonen av kontinuitet må det eksistere en δ>0 slik at f(x) er definert for -δ < x < δ. Dette kravet er ikke tilfredsstilt i dette tilfellet ettersom f(x) ikke er definert for x<0 (Et analogt eksempel er f(x)=[rot][/rot]x som ikke er kontinuerlig i x=0).
f '(a) = lim[sub]x->a[/sub] (f(x) - f(a)) / (x - a).
Setter du a=0, blir resultatet
f '(0) = lim[sub]x->0[/sub] (f(x) - f(0)) / x.
For øvrig kan ikke funksjonen f(x)=x lnx være kontinuerlig i x=0. Ifølge defininsjonen av kontinuitet må det eksistere en δ>0 slik at f(x) er definert for -δ < x < δ. Dette kravet er ikke tilfredsstilt i dette tilfellet ettersom f(x) ikke er definert for x<0 (Et analogt eksempel er f(x)=[rot][/rot]x som ikke er kontinuerlig i x=0).
Åh, takk.
Såklart, ln0 er jo ikke definert.
Men la oss si jeg har en funksjon, som jeg skal vise at er kontinuerlig og deriverbar. Er det da nok å derivere den, og dermed si at den er kontinuerlig?
Såklart, ln0 er jo ikke definert.
Men la oss si jeg har en funksjon, som jeg skal vise at er kontinuerlig og deriverbar. Er det da nok å derivere den, og dermed si at den er kontinuerlig?