Jeg kommer ikke noen vei med denne. Tips?
Finn grenseverdien av [tex]\frac{sin x}{sqrt(sin^2x+x)-x}[/tex] når x går fra positiv til 0.
Grenseverdi med sin
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
L'Hôpital?
Ellers kan ting bli penere dersom du ganger med konjugater. I dette tilfelle vil dette innebære å gange med brøken:
[tex]\frac{\sqrt{\sin^2(x)+x}+x}{\sqrt{\sin^2(x)+x}+x}[/tex].
Uten at jeg skal garantere at dette er en fremgangsmetode som fungerer. Det er bare det første jeg tenker.
Ellers kan ting bli penere dersom du ganger med konjugater. I dette tilfelle vil dette innebære å gange med brøken:
[tex]\frac{\sqrt{\sin^2(x)+x}+x}{\sqrt{\sin^2(x)+x}+x}[/tex].
Uten at jeg skal garantere at dette er en fremgangsmetode som fungerer. Det er bare det første jeg tenker.
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Faktisk vil du få 0/1.
[tex]\lim_{x \to 0^+} \frac{sin x}{sqrt(sin^2x+x)-x} =^{[Lhop]} \lim_{x \to 0^+} \frac{\cos(x)}{\frac{(\sin(x)+\cos(x))^2}{2\sqrt{x + \sin^2(x)}}+1} = \lim_{x \to 0^+} \frac{\cos(x)2\sqrt{x + \sin^2(x)}}{(\sin(x)+\cos(x))^2+2\sqrt{x + \sin^2(x)}}[/tex]
[tex]= \frac{1 \cdot 0}{(0+1)^2 + 0} = \frac{0}{1} = 0[/tex]
[tex]\lim_{x \to 0^+} \frac{sin x}{sqrt(sin^2x+x)-x} =^{[Lhop]} \lim_{x \to 0^+} \frac{\cos(x)}{\frac{(\sin(x)+\cos(x))^2}{2\sqrt{x + \sin^2(x)}}+1} = \lim_{x \to 0^+} \frac{\cos(x)2\sqrt{x + \sin^2(x)}}{(\sin(x)+\cos(x))^2+2\sqrt{x + \sin^2(x)}}[/tex]
[tex]= \frac{1 \cdot 0}{(0+1)^2 + 0} = \frac{0}{1} = 0[/tex]
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
-
- Fibonacci
Fra teorien om taylorpolynomer har vi at
[tex]\sin x \simeq x[/tex] dersom [tex]x \ll 1[/tex]
Altså har vi at for små x så er
[tex]\lim_{x\to 0^+}\frac{\sin x}{\sqrt{\sin^2 x + x^2} - x} = \lim_{x \to 0^+}\: \frac{x}{\sqrt{(x)^2 + x^2} - x} = \lim_{x \to 0^+} \: \frac{1}{\sqrt{2}-1} = \sqrt{2} + 1[/tex]
Siden [tex]1/(\sqrt{2}-1) = \sqrt{2} + 1[/tex]
EDIT: Og selvsagt skal oppgaven være
[tex]\lim_{x\to 0^+}\frac{\sin x}{\sqrt{\sin^2 x + x^2} - x} = \sqrt{2}+1[/tex]
og ikke
[tex]\lim_{x\to 0^+}\frac{\sin x}{\sqrt{\sin^2 x + x} - x} = 0 [/tex]
Som trådstarter oppgav og wingeer regnet ut.
[tex]\sin x \simeq x[/tex] dersom [tex]x \ll 1[/tex]
Altså har vi at for små x så er
[tex]\lim_{x\to 0^+}\frac{\sin x}{\sqrt{\sin^2 x + x^2} - x} = \lim_{x \to 0^+}\: \frac{x}{\sqrt{(x)^2 + x^2} - x} = \lim_{x \to 0^+} \: \frac{1}{\sqrt{2}-1} = \sqrt{2} + 1[/tex]
Siden [tex]1/(\sqrt{2}-1) = \sqrt{2} + 1[/tex]
EDIT: Og selvsagt skal oppgaven være
[tex]\lim_{x\to 0^+}\frac{\sin x}{\sqrt{\sin^2 x + x^2} - x} = \sqrt{2}+1[/tex]
og ikke
[tex]\lim_{x\to 0^+}\frac{\sin x}{\sqrt{\sin^2 x + x} - x} = 0 [/tex]
Som trådstarter oppgav og wingeer regnet ut.
Last edited by Nebuchadnezzar on 26/09-2012 20:01, edited 3 times in total.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Fibonacci
Bruker mest den tilnærmingen til sinus for å irritere Vektormannen ^^
Taylor blir kanskje introdusert senere, benytter du deg derimot av hintet til Aleks ender du opp med
[tex]\lim_{x\to 0^+}\frac{\sin x}{\sqrt{\sin^2 x + x} - x} = \lim_{x \to 0^+}\: \sqrt{1 + \left( \frac{\sin(x)}{x}\right)^{-2}} + \left( \frac{\sin(x)}{x} \right)^{-1}[/tex]
Og grenseverdien [tex]\lim_{x\to 0^+} \sin(x)/x[/tex] burde være kjent. Mellomregningene overlater jeg til deg, da du må arbeide litt du og
Taylor blir kanskje introdusert senere, benytter du deg derimot av hintet til Aleks ender du opp med
[tex]\lim_{x\to 0^+}\frac{\sin x}{\sqrt{\sin^2 x + x} - x} = \lim_{x \to 0^+}\: \sqrt{1 + \left( \frac{\sin(x)}{x}\right)^{-2}} + \left( \frac{\sin(x)}{x} \right)^{-1}[/tex]
Og grenseverdien [tex]\lim_{x\to 0^+} \sin(x)/x[/tex] burde være kjent. Mellomregningene overlater jeg til deg, da du må arbeide litt du og

"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein