Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Den første:
[tex](x-1)^2 = x^2-2x+1 = (x+2)(x-3) = x^2 - x -6[/tex], så
[tex]x^2-2x+1 = x^2 - x -6[/tex]
[tex]-x = -7 \Leftrightarrow x=7[/tex]
Dersom du prøver å sette inn [tex]x=1[/tex], [tex]x=-2[/tex] eller [tex]x=3[/tex] ser du at vil få problemer. Mer spesifikt vil du få uttrykk som
[tex]0=6[/tex] o.l. Dette er åpenbart ikke gyldig, så definisjonsmengden vil være alle tall utenom disse.
Den andre oppgaven er veldig lik, og jeg vil gjerne at du prøver selv, ser hvor langt du kommer, og eventuelt poster her inne om det er noe du ikke forstår.
Var derfor jeg ventet til noen hadde skrevet et fullgodt svar, før jeg slengte inn min attpåklatt kommentar Men det er lettere å gange ut bare en parentes enn to ^^
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk