Sammenheng mellom ln og e^-x

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
asdf
Cayley
Cayley

Hvis y=e^-x, løs for x. Svaret er ln(1/y), men hvorfor?
2357
Lagrange
Lagrange

Kanskje det er enklere å se om du bruker at

[tex]\ln \left( \frac{1}{y} \right) = \ln(1) - \ln(y) = - \ln(y)[/tex].
asdf
Cayley
Cayley

Jo, forsåvidt. Men jeg har en oppgave [tex]y=\frac{e^x-e^-x}{2}[/tex], løs for x, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gå frem. (Det skal da være e^x-e^-x, vet ikke hvorfor tex skal krangle)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

asdf wrote:Jo, forsåvidt. Men jeg har en oppgave [tex]y=\frac{e^x-e^-x}{2}[/tex], løs for x, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gå frem. (Det skal da være e^x-e^-x, vet ikke hvorfor tex skal krangle)
[tex]y=\frac{e^x-e^{-x}}{2}=\sinh(x)[/tex]

[tex]x=\text arcsinh(y)[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Brahmagupta
Guru
Guru

Gang med [tex]e^x[/tex] så får du en andregradslikning. Løs denne for [tex]e^x[/tex] også ta ln av den positive løsningen.
2357
Lagrange
Lagrange

[tex]\TeX[/tex] krangler fordi -x regnes som to symboler, nemlig '-' og 'x'. Ved å omkranse dem med krøllparanteser, {-x}, vil det regnes som ett symbol, og følgelig flyttes hele uttrykket opp i eksponenten.

Du bruker dette hele tiden. For eksempel går

Code: Select all

\frac a b
helt greit, men du måtte bruke krøllparanteser i brøken din, ettersom den inneholdt mer enn ett symbol i telleren.
Post Reply