1) 25,0 mL 0,10 mol/L base titreres med 0,10 mol/L syre. Hvilken syre og base vil ha høyest pH ved ekvivalenspunktet?
A) [tex]NaOH[/tex] og [tex]CH_3COOH[/tex]
B) [tex]NH_3[/tex] og [tex]CH_3COOH[/tex]
C) [tex]NaOH[/tex] og [tex]HCl[/tex]
D) [tex]NH_3[/tex] og [tex]HCl[/tex]
Jeg tror at dette er stoffet som jeg skulle kunne fra før, men det jeg gjør jeg ikke. Kan noen vise meg hvordan skal jeg gå fram for å regne ut pH ved ekvivalenspunktet?
2) En undersøkelse av husholdningseddik ble utført slik: 50,0 mL husholdningseddik ble fortynnet med destillert vann til 1,00 L i en målekolbe. 25,0 mL av den fortynnende løsningen ble tatt ut med pipette og overført til en erlenmeyerkolbe, tilsatt indikator og titrert med 0,0559 mol/L NaOH. Forbruket var 26,8 mL NaOH.
a) Regn ut konsentrasjonen av eddiksyre i husholdningseddiken.
Her fant jeg ut at stoffmengde av NaOH tilsatt er: [tex]0,001498mol[/tex]. Da blir konsentrasjonen av eddik i dem 25 mL som ble tatt ut: [tex]c=\frac{0,001498mol}{25mL}=0,0599 mol/L[/tex]
Videre tenkt jeg slik:
25mL - 0,0599 mol/L
1000mL - x mol/L
Da får jeg at x=2,4 mol/L
Mens fasiten sier 1,2 mol/L. Hva gjør jeg feil?
b) Regn ut pH i den eddiksyreløsningen som var i erlenmeyerkolben før titreringen startet. Regn også ut pH ved ekvivalenspunktet når du går ut fra at sluttvolumet i erlenmeyerkolben var 51,8 mL. Bruk det du vet om titrerkurver, og disse svarene, til å lage en enkel skisse av titrerkurven.
Hvis jeg bruker den fasitkonsentrasjonen fra a), altså 1,2 mol/L så får jeg det:
[tex]\frac{x^2}{1,2-x}=K_a=1,8*10^{-5}[/tex]
Da blir [tex]x=0,00423[/tex] som gir [tex][H_3O^+]=0,00423[/tex]
Da er [tex]pH=-log(x)=2,37[/tex] mens fasiten sier 3,0...
Som jeg har nevnt i oppgave 1 så vet jeg ikke hvordan skal jeg gå fram for å bestemme pH ved ekvivalenspunktet.
Titrerkurven greier sikkert jeg selv.
PS: Hey, Janhaa

EDIT:
2 b) første delen fikk jeg til nå. Jeg brukte feil konsentrasjon. Skulle vel bruke den konsentrasjonen som var i de 25mL av løsningen, altså [tex]c=0,0599mol/L[/tex]. Da får jeg at pH=3. Men pH ved ekvivalenspunktet står fortsett uklart for meg.