funskjon f er gitt ved f(x)= x^2-x-2
finn grafisk den momentane vekstfarten til f når
1) x=-1 og 2)x=2
Som jeg har forstått det skal man da regne ut tangenten til grafen y=ax+b
1) x=-1
for å regne ut y setter jeg f(-1)= -1^2-(-1)-2 = 0
a er f´(-1)= 2*-1= -2
0=-2*-1+b
b=2
men det er jo feil... har jeg misfrostått eller gjør jeg en slurvefeil et eller annet sted?
Momentan Vekstfart
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Det beste er å tegne en graf med verdier for [tex]x[/tex] f.eks mellom [tex]0[/tex] og [tex]10[/tex]. Så tegner du deg en tangent i punktene du skal finne vekstfarten i. Så tar du [tex]\frac{\Delta{y}}{\Delta{x}}[/tex] med utgangspunkt i i endene på tangenten du har tegnet.
Dette blir det samme som det du gjør i Fysikk 1, hvor du skal finne den momentane farten til f.eks en bil. Da kan du tenke på y-aksen som strekningen og x-aksen som tiden.
Dette blir det samme som det du gjør i Fysikk 1, hvor du skal finne den momentane farten til f.eks en bil. Da kan du tenke på y-aksen som strekningen og x-aksen som tiden.
Last edited by MrHomme on 26/11-2012 17:38, edited 1 time in total.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Det står at du skal finne den momentane vekstfarten grafisk. Altså ved hjelp av en graf. Da trosser læreren din oppgavetekstenKasia wrote:ok da skal jeg prøve den metoden, men var det jeg gjorde galt? det var det læreren min har vist meg

På en annen side har du funnet likningen til tangenten i punktet
[tex]x=-1[/tex]. Men du har glemt å flytte over fortegn, så [tex]b=-2[/tex]
Husk at [tex]-2\cdot{-1}=2[/tex]
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Kasia wrote:ok, men var det riktig regnet ut? I fasiten står det -3.
Funksjonen din er [tex]x^2-x-2[/tex]?
da blir
[tex]y=0[/tex]
[tex]f^{\prime}(x)=2x-1[/tex]
[tex]a=-3[/tex]
som igjen gir
[tex]b=-3[/tex]
[tex]y=-3x-3[/tex]
Last edited by MrHomme on 26/11-2012 18:09, edited 1 time in total.