Jeg har denne oppg: 2 1/2 * 1/3
Da tenkte jeg at siden 2 står rett inntil 1/2 så ganger man de to sammen og får
4/2 * 1/2 som er 4/2 deler og 4/2 *1/3 er jo 4/6 ...
Men dette ser ut som feil regning...hvorfor?
brøk
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Du gjør en feil når du ganger [tex]\frac{4}{2}\cdot \frac{1}{2}[/tex]
Dette blir 1.
Jeg har også en mistanke om at når oppgaven gir 2 1/2 så kan det være snakk om blanda tall, noe som betyr at det først blir oppgitt hvor mange heltall, og deretter resten som en brøk.
Eks: [tex]\frac{10}{3} = 3\frac{1}{3}[/tex]
Vanskelig å si hva de mener i oppgaven ut ifra det du skriver
Dette blir 1.
Jeg har også en mistanke om at når oppgaven gir 2 1/2 så kan det være snakk om blanda tall, noe som betyr at det først blir oppgitt hvor mange heltall, og deretter resten som en brøk.
Eks: [tex]\frac{10}{3} = 3\frac{1}{3}[/tex]
Vanskelig å si hva de mener i oppgaven ut ifra det du skriver

-
- Noether
Oppgaven er 2 1/2 * 1/3 men jeg får ikke til brøk strekken her i forumet.ganger man 2 med 1/2 eller plusser[/tex]
Som sagt kommer det an på konteksten om det er gange eller pluss. Generelt blir blanda tall VELDIG LITE brukt senere. Har du et fasitsvar?
Oppgaven løst uten blanda tall:
[tex]2\frac{1}{2} \cdot \frac{1}{3} = \frac{2}{2} \cdot \frac{1}{3} = \frac{2}{6} = \frac{1}{3}[/tex]
Evt løst med blanda tall:
[tex]2\frac{1}{2} \cdot \frac{1}{3} = \frac{5}{2} \cdot \frac{1}{3} = \frac{5}{6}[/tex]
Oppgaven løst uten blanda tall:
[tex]2\frac{1}{2} \cdot \frac{1}{3} = \frac{2}{2} \cdot \frac{1}{3} = \frac{2}{6} = \frac{1}{3}[/tex]
Evt løst med blanda tall:
[tex]2\frac{1}{2} \cdot \frac{1}{3} = \frac{5}{2} \cdot \frac{1}{3} = \frac{5}{6}[/tex]
Blanda tall er jo heilt idiotisk, har aldri brukt etter at eg slutta på grunnskulen. Dessuten burde man vel strengt tatt skrive [tex]2+\frac{1}{2}[/tex] dersom man meiner "2 heile og ein halv" og ikkje [tex]2\frac{1}{2}[/tex] som jo er meir naturleg å tolke som multiplikasjon (einaste grunnen til å ikkje gjere det er vel at vi ikkje pleier sløyfe multiplikasjonsteiknet [tex]\cdot[/tex] når det er snakk om konkrete tal, i motsetning til meir generelle bokstavuttrykk).
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics"