[tex]2lnx+lnx^3=10[/tex]
Hvordan løse denne?
Det jeg har tenkt er at jeg opphøyer alt i e. Og da får jeg; [tex]2x+x^3=e^10[/tex]
Er jeg på rett vei?
Naturlige logaritmer
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Ja, det er en riktig vei (av flere veier) å gå. Men, så må du huske på at når du har en potens med e som grunntall, slik du har her, så er det slik at [tex]e^{a+b} = e^a \cdot e^b[/tex]. Så når du opphøyer med e som grunntall på begge sider så får du
[tex]e^{2\ln x + \ln x^3} = e^{10}[/tex]
[tex]e^{2 \ln x} \cdot e^{\ln x^3} = e^{10}[/tex]
Vi vet at [tex]e^{\ln x^3} = x^3[/tex] (siden e opphøyd i logaritmen til et tall blir tallet selv), men hva med [tex]e^{2\ln x}[/tex]? (Det blir ikke 2x.)
[tex]e^{2\ln x + \ln x^3} = e^{10}[/tex]
[tex]e^{2 \ln x} \cdot e^{\ln x^3} = e^{10}[/tex]
Vi vet at [tex]e^{\ln x^3} = x^3[/tex] (siden e opphøyd i logaritmen til et tall blir tallet selv), men hva med [tex]e^{2\ln x}[/tex]? (Det blir ikke 2x.)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
Nei, ikke helt; husk på at [tex]\ln a^b = b \ln a[/tex]. Hvis vi tenker at b er 2 her da, så har vi at [tex]2 \ln x = \ln x^2[/tex], ikke sant? Tar du resten av ligningen da?
-
- Euler
Ja, det stemmer. Men det blir jo et litt langt steg å plutselig gjøre det, eller fant du ut hva du skulle gjøre nå?
(Husk forresten på at du kan forenkle femteroten av noe som er opphøyd i 10: Vi har jo at [tex]\sqrt[m]{a^n} = a^{\frac{n}{m}}[/tex].)

-
- Euler
Nei, det er riktig det. En brøk kan bare bli 0 når telleren er 0, og som du sier kan ikke telleren her bli 0.
-
- Euler
Topp- og bunnpunkt har vi når den deriverte er lik 0. Som jeg sa i sted så vil en brøk være lik 0 når telleren er 0. Hva må x være for at telleren du har her skal bli 0?