Underrom

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Baz
Cayley
Cayley

La

A= og b=

B = [A,b]
Finn basis og dimensjon av Col(B), Row(B) og Null(B). Hva er rangen til B?

Har funnet redusert trappeform

og løsningen

Det jeg egentlig lurer på er hvordan man finner Col(B), Row(B) og Null(B) for en argumentert matrise.
Vaktmester
World works; done by its invalids

Jeg er dessverre ikke i stand til å se hvorfor TeX-en i postingen din ble tullete da vi oppgraderte forumet. Beklager... Noen som har en ide?
Gustav
Tyrann
Tyrann

JanEgil skrev:Jeg er dessverre ikke i stand til å se hvorfor TeX-en i postingen din ble tullete da vi oppgraderte forumet. Beklager... Noen som har en ide?
Det hadde visst sneket seg inn et par "\"-er for mye som jeg endret på. Enten så er det nye forumet mer sensitivt når det kommer til å rendre tex-kode, eller så har det skjedd noe mystisk under synkroniseringen..
Aleks855
Rasch
Rasch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Her er et eksempel på det å finne nullrom, radrom og søylerom. Når du allerede har radredusert matrisa, så er resten grei skuring.

http://udl.no/matematikk/oppgaver/linea ... erom-1-281
Bilde
Vaktmester

plutarco skrev: Det hadde visst sneket seg inn et par "\"-er for mye som jeg endret på. Enten så er det nye forumet mer sensitivt når det kommer til å rendre tex-kode, eller så har det skjedd noe mystisk under synkroniseringen..
Takk for det. Jeg stirret på formel start- og avslutningstegnet og skjønte ikke hvorfor det ikke ble prosessert, fordi som regel er det en boks rundt når det er noe galt med LaTex-koden.

Rendres riktig

Det er tydeligvis ikke greit å skrive en bakslask foran BBkoden. Mulig det er det Baz gjorde...

Med en ekstra bakslask bakerst blir det bare tull [/tex]
Baz
Cayley
Cayley

Jeg forstår hvordan jeg skal finne svaret for en vanlig matrise. Men blir det forskjellig når matrisen er argumentert?
Vektormannen
Euler
Euler
Kontakt:

Hva ville du gjort om du bare fikk matrisen B, altså matrisen ? Det at B viser seg å være den utvidede matrisen (augmented matrix) til systemet Ax = b har vel egentlig ikke noe å si?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Baz
Cayley
Cayley

Okei. Jeg tenkte kanskje det hadde noe å si. Men da vil jeg få 5 ulike x variabler sant? Altså
Aleks855
Rasch
Rasch
Kontakt:

Baz skrev:Okei. Jeg tenkte kanskje det hadde noe å si. Men da vil jeg få 5 ulike x variabler sant? Altså
Stemmer!
Bilde
Svar