Hei
Jeg klarer ikke finne vinkelen i denne oppgaven:
Lys fra en gass blir sendt gjennom et gitter der avstanden mellom spaltene er 3,2*10^-6 m. På en skjerm 2 m fra gitteret og parallelt med gitteret ser vi bl.a. tre første ordens linjer i avstanden 27,4 cm, 30,8 cm og 41,9 cm fra sentralstrålen. Regn ut bølgelengdene til de tre spektrallinjene.
Fysikk spm bølger....
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Du skal bruke at [tex]\sin(\theta) = \frac{\lambda}{d}[/tex]
som gir:
[tex]\lambda = \sin(\theta) \cdot d[/tex]
Der [tex]\lambda[/tex] er bølgelengden, [tex]\theta[/tex] er vinkelen og [tex]d[/tex] er gitterkonstanten (avstanden mellom spaltene).
Det du må finne er da sinus, som du kan finne ved å bruke de to avstandene du har fått oppgitt
som gir:
[tex]\lambda = \sin(\theta) \cdot d[/tex]
Der [tex]\lambda[/tex] er bølgelengden, [tex]\theta[/tex] er vinkelen og [tex]d[/tex] er gitterkonstanten (avstanden mellom spaltene).
Det du må finne er da sinus, som du kan finne ved å bruke de to avstandene du har fått oppgitt

-
- Euler
Trekantene du får vil være rettvinklet, vil de ikke? Det er jo avstanden fra sentralstrålen som er gitt for de tre. Sentralstrålen står vinkelrett på veggen, siden veggen er oppgitt å være parallell med gitteret. 

Elektronikk @ NTNU | nesizer
Nå regner jeg med at du vet hva sinus er definert som, ja. Og regner også med at du kjenner til pythagoras, så da burde det jo gå ganske greit? Målet er ikke at jeg skal løse en oppgave for deg, men kanskje heller strukturere det slik at du selv kan løse den.
-
- Euler
Ok, flott
(Husk at du egentlig bare trenger [tex]\sin \theta[/tex], som du kan finne eksakt uten å først finne [tex]\theta[/tex]. Vi har jo at [tex]\sin \theta = \frac{0.274}{\sqrt{0.274^2 + 2^2}}[/tex].)

(Husk at du egentlig bare trenger [tex]\sin \theta[/tex], som du kan finne eksakt uten å først finne [tex]\theta[/tex]. Vi har jo at [tex]\sin \theta = \frac{0.274}{\sqrt{0.274^2 + 2^2}}[/tex].)
Elektronikk @ NTNU | nesizer