Andromeda wrote:Aleks855 wrote:Du trenger ikke å flytte noen ledd.
a+b er akkurat det samme som b+a, så det du får er nøyaktig det samme som det som står i fasiten.
Takk for svar
Hm, ja jeg vet at ab og ba er det samme, men jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener.
Når jeg var ferdig med oppgaven ble svaret mitt denne rekkefølgen
= -5ab + 2a^2 + 2b^2
i fasiten står det jo
= 2a^2 + 2b^a - 5ab
Mener du at det ikke spiller noen rolle i hvilken rekkefølge leddene står?
Kunne jeg svart med feks = 2b^a + 2a^b - 5ab ?
Beklager hvis spørsmålene mine er helt på bærtur, det er vanskelig å lære seg dette faget på egenhånd uten en mattebok som forklarer. Så da blir mye av læringen å spørre slike rare spørsmål som dette

Jepp, du kunne godt svart med det du skriver der. Det eneste som betyr noe, er at 5ab holdes negativ, og de to andre leddene holdes positive. Annet enn det, så kan du selv velge hvilken rekkefølge du foretrekker å svare med, og det er 100% riktig uansett. HVIS du mener a^2 og b^2, og ikke a^b og b^a. Skrivefeil?
Addisjon er det som kalles en "kommuterende" operasjon, som betyr at rekkefølgen ikke spiller noen rolle. Akkurat det samme som multiplikasjon.
Det betyr at du også kan velge hvilken rekkefølge du vil skrive 5ab. a5b, ba5, 5ba osv... Alt er helt ok.
Det vanlige når det gjelder rekkefølgen på svaret, er kanskje at noen foretrekker å ikke ha negativt ledd først. Fasiter pleier å følge den standarden, men du velger selv. Når det gjelder a5b, ba5 osv, så er det vanlig å kjøre det alfabetisk, men igjen, du er sjefen!