R2 Eksamen løsning 2013

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Janhaa skrev:Ok, prøvde å legge'n inn her også, men hadde faktisk problemer...
Så det... tror jeg har fikset problemet, men kanskje ikke. Det er en øvre grense på 7 meg for vedlegg.... syntes det burde holde.
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Nebbu glemte [tex]\pm[/tex] på oppgave 4 del 1, og skrev at summen av rekka ble 4A istedet for A. Dette må fikses! :p

Kunne noen gjort oppg. 3 d) del 2? Eneste jeg lurer på nu
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

[tex]y = \pm C e^{3x^2}[/tex] er overflødig da fortegnet kan tas med i konstanten C.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Clementine
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 24/09-2012 13:19

Angående oppgave 3a på del 2.
Det er jo en sideflate ABD, altså en trekant.
Trodde dermed jeg skulle finne 1/2|ABxAD|.. Det er jo arealet av en trekant utspent av to vektorer? Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være feil :?
Aldri hørt om 1/2|AB||AD| engang jeg..
Clementine
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 24/09-2012 13:19

Oppgave 2c på del 2.
Jeg kunne bare finne arealet i geogebra, sant? Og dermed blir arealet 11,98.
Eller er dette feil?
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Hva mener du da om sensorveiledningen, Vektormannen? "Elever som løser likningen som en separabel differensiallikning, får et svar med y .
Her må fortegnet vurderes." Det har altså ingenting å si om man skriver [tex]y = 2e^{3x^2}[/tex] til slutt?
Sist redigert av mikki155 den 21/05-2013 20:17, redigert 1 gang totalt.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Clementine skrev:Oppgave 2c på del 2.
Jeg kunne bare finne arealet i geogebra, sant? Og dermed blir arealet 11,98.
Eller er dette feil?
Finn det ved hjelp av vektorproduktet du satt opp.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Ok Nebbu, jeg fikk også 68,9 grader og samme normalvektorer, så det stemmer hvert fall :)
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

mikki155 skrev:Hva mener du da om sensorveiledningen, Vektormannen? "Elever som løser likningen som en separabel differensiallikning, får et svar med y .
Her må fortegnet vurderes." Det har altså ingenting å si om man skriver [tex]y = 2e^{3x^2}[/tex] til slutt?
Hva mener du? Det er det eneste korrekte svaret.
Clementine skrev: Angående oppgave 3a på del 2.
Det er jo en sideflate ABD, altså en trekant.
Trodde dermed jeg skulle finne 1/2|ABxAD|.. Det er jo arealet av en trekant utspent av to vektorer? Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være feil
Aldri hørt om 1/2|AB||AD| engang jeg..
[tex]\vec{AB}[/tex] står vinkelrett på [tex]\vec{AD}[/tex]. Da kan vi se på den ene som grunnlinje og den andre som høyde, og arealet er da 1/2 ganger grunnlinje ganger høyde, altså [tex]\frac{1}{2}|\vec{AB}| |\vec{AD}|[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Det var det jeg skrev, ja, men noen andre hadde skrevet [tex]y = \pm 2e^{3x^2}[/tex]. Men da mistet jeg ingen poeng der, hvert fall =)

Så lurte jeg på hvorfor Nebbu skriver [tex]A(v) = \frac{1}{2} \cdot x \cdot y[/tex] ? Det skal jo være [tex]A(v) = x \cdot y[/tex], i og med at det er arealet av rektangelet.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

mikki155 skrev:Nebbu glemte [tex]\pm[/tex] på oppgave 4 del 1, og skrev at summen av rekka ble 4A istedet for A. Dette må fikses! :p
Kunne noen gjort oppg. 3 d) del 2? Eneste jeg lurer på nu
vet ikke om det har fått svar, se på vinkelen mellom normalvektorene, n(ABD) og n(BCD)
vinkelen blir vha skalarprodukt lik ca 68,9 grader
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

mikki155 skrev:Det var det jeg skrev, ja, men noen andre hadde skrevet [tex]y = \pm 2e^{3x^2}[/tex]. Men da mistet jeg ingen poeng der, hvert fall =)
Nei, tvert i mot. De taper poeng ved å ikke ta hensyn til fortegnene når de skal bestemme konstanten. [tex]y = -2e^{3x^2}[/tex] er jo ikke en løsning, siden [tex]y(0)[/tex] da blir [tex]-2[/tex].
Så lurte jeg på hvorfor Nebbu skriver [tex]A(v) = \frac{1}{2} \cdot x \cdot y[/tex] ? Det skal jo være [tex]A(v) = x \cdot y[/tex], i og med at det er arealet av rektangelet.
SIkkert en slurvefeil.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

mikki155 skrev:Det var det jeg skrev, ja, men noen andre hadde skrevet [tex]y = \pm 2e^{3x^2}[/tex]. Men da mistet jeg ingen poeng der, hvert fall Så lurte jeg på hvorfor Nebbu skriver [tex]A(v) = \frac{1}{2} \cdot x \cdot y[/tex] ? Det skal jo være [tex]A(v) = x \cdot y[/tex], i og med at det er arealet av rektangelet.
bare slurv, husk han har mye å føre inn...

[tex]A=x*y[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
acquiesce
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 21/05-2013 18:27

På 1c skal det vel være -3 sin x, og ikke cos :)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Nebu:Dette forteller at selv om arealet av Sierpiński-trekanten er endelig, er ikke omkretsen av den endelig!
Dette er en oppgave i samme gate som http://en.wikipedia.org/wiki/Gabriel%27s_Horn =)
dette skreiv vi uavhengig av hverandre- Gabriels horn...assosierte ganske likt der...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar