Hei.
Jeg har løst en oppgave hvor f(x)=tan2x, og fikk riktig svar i; [tex]\frac{2}{cos^2*x}[/tex]
Men nå skal jeg løse en oppgave hvor; [tex]f(x)=e^x+tan3x[/tex]. Jeg får; [tex]f`(x)=e^x+\frac{3}{cos^2*x}[/tex], men fasiten sier; [tex]f`(x)=e^x+\frac{3}{cos^2*3x}[/tex]
Det jeg lurer på er hvorfor det blir 3x i nevneren på det andre stykket og ikke i det første?
Derivasjon av trigonometriske funksjoner
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Du slurver litt med notasjonen. $\displaystyle \cos^2$ er ingenting. Det må være cosinus AV noe. $\displaystyle \cos^2x$ for eksempel.
Den deriverte av $\displaystyle \tan(2x)$ er $\displaystyle \frac2{\cos^2(2x)}$. Det virker som denne notasjonsfeilen kompliserer ting for deg.
Den deriverte av $\displaystyle \tan(3x)$... Vel, bare gjør det samme som ovenfor, men bytt ut 2ern i teller, og 2ern i argumentet med 3.
Den deriverte av $\displaystyle \tan(2x)$ er $\displaystyle \frac2{\cos^2(2x)}$. Det virker som denne notasjonsfeilen kompliserer ting for deg.
Den deriverte av $\displaystyle \tan(3x)$... Vel, bare gjør det samme som ovenfor, men bytt ut 2ern i teller, og 2ern i argumentet med 3.