hei, vet ikke helt hvilket nivå dette er på. Men går på universitet så poster det her¨
finn de partielt deriverte av 1 og 2. orden
f(x,y) = e^xlny
tenkte her skal vi bruke produktreglene
så jeg gjord
f'x=e^x'*lny+e^x+1/y
får da e^xlny+e^x/y
dette er altså feil, kunne noen hjelpe meg å se hva jeg gjør galt?
finn de partielt deriverte av 1 og 2. orden
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
[tex]f_x ' = \ln(y)e^x[/tex]ultralars wrote:hei, vet ikke helt hvilket nivå dette er på. Men går på universitet så poster det her¨
finn de partielt deriverte av 1 og 2. ordenf(x,y) = e^xlnytenkte her skal vi bruke produktregleneså jeg gjord f'x=e^x'*lny+e^x+1/yfår da e^xlny+e^x/ydette er altså feil, kunne noen hjelpe meg å se hva jeg gjør galt?
og
[tex]f_x " = \ln(y)e^x[/tex]
husk at
[tex](e^x) ' =e^x[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Takk for svar, men vet hva svaret er, vet bare ikke fremgangsmåte.Janhaa wrote:[tex]f_x ' = \ln(y)e^x[/tex]ultralars wrote:hei, vet ikke helt hvilket nivå dette er på. Men går på universitet så poster det her¨
finn de partielt deriverte av 1 og 2. ordenf(x,y) = e^xlnytenkte her skal vi bruke produktregleneså jeg gjord f'x=e^x'*lny+e^x+1/yfår da e^xlny+e^x/ydette er altså feil, kunne noen hjelpe meg å se hva jeg gjør galt?
og
[tex]f_x " = \ln(y)e^x[/tex]
husk at
[tex](e^x) ' =e^x[/tex]
ah ok, takk!TTT wrote:Husk at [tex]\frac{\partial f}{\partial x}(lny) = 0[/tex]ultralars wrote: Takk for svar, men vet hva svaret er, vet bare ikke fremgangsmåte.
Det er forskjell på "vanlig" og partiell derivering