Kjeglesnitt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Jerry

Har to oppgaver jeg kunne trengt litt hjelp på, de er ganske så grunnleggende, men jeg skjønner det ikke helt.

Find the equation
1
Ellipse with foci at (0,1) and (4,1) and eccentricity 1/2. Hva er eccentricity?

2
Parabola with focis at (2,3) and vertex at (2,4). Denne har jeg vanskeligheter med å forestille meg.
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru

1) I en ellipse der storeaksen er av lengde s og avstanden mellom ellipsens fokuser er d, defineres ellipsen eksentrisitet e som forholdet mellom d og s, dvs. at e=d/s. M.a.o. er 0<e<1.

2) Denne parabelen er symmetrisk om linja x=2 (kalles parabelens akse) med toppunkt i (4,2) (vertex). Parabelens styrelinje står vinkelrett på parabelens akse. Ettersom toppunktet har samme avstand til fokus som til styrelinjen, er styrelinjen gitt ved linjen y=5. Per defininsjon er en parabel et kjeglesnitt med eksentrisiteten 1. Dette innebærer at ethvert punkt på parabelen har samme avstand til fokus som til styrelinjen. I dette tilfellet er fokus (2,3) mens styrelinjen y=5, som betyr at likningen for parabelen blir

(1) (x - 2)[sup]2[/sup] + (y - 3)[sup]2[/sup] = (y - 5)[sup]2[/sup].

(Her er (x,y) et punkt på parabelen, så uttrykkene på venstre og høyre side av likhetstegnet i (1) er kvadratet av avstanden mellom hhv. fokus og (x,y) og styrelinjen og (x,y)). Likning (1) kan forenkles til

y = (-x[sup]2[/sup]/4) + x + 3.
Post Reply