Jeg trwenger et tips for løsse denne:
Et kvadrat med sider 6, skla finne en regulær 8 kant?? Det samme med en 8 med 4 cm lange sider finn arealet...??
FOrslag??
En regulær 8kant
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Jeg trwenger et tips for løsse denne:
Et kvadrat med sider 6, skal finne en regulær 8 kant?? Det samme med en regulær 8 kant med 4 cm lange sider finn arealet...??
Forslag??
Et kvadrat med sider 6, skal finne en regulær 8 kant?? Det samme med en regulær 8 kant med 4 cm lange sider finn arealet...??
Forslag??
-
- Weierstrass
Er det passer du skal bruke?. Finn sentrum ved å senke normaler fra to av sidene. Det vil bli dannet et kryss i sentrum med linjer som går ut i 4 retninger. Deretter slår du en sirkel rundt sentrum av kvadratet med samme radius som avstanden fra sentrum til hjørnet av kvadratet.
Da får du 4 nye skjæringspunkter mellom sirkelen og normalene. Disse pluss de 4 hjørnene i kvadratet vil danne en regulær åttekant.
Da får du 4 nye skjæringspunkter mellom sirkelen og normalene. Disse pluss de 4 hjørnene i kvadratet vil danne en regulær åttekant.
-
- Weierstrass
Hva er det oppgaven går ut på?
Skal du finne lengden av en side?
Areal?
Konstruere?
Du må nok være litt mer presis?
For å finne arealet er det lett å se at dette består av 7 kvadrat med sidelengde 1/3 av lengden mellom to motstående sider. Denne lengden finner du vha addisjon og pytagoras.
Skal du finne lengden av en side?
Areal?
Konstruere?
Du må nok være litt mer presis?
For å finne arealet er det lett å se at dette består av 7 kvadrat med sidelengde 1/3 av lengden mellom to motstående sider. Denne lengden finner du vha addisjon og pytagoras.
Ok.. skal kontruere en regulær 8kant fra et kvadrat med sidelengde 6... dette skal gjøres ved regning... Jeg har gort noen forsøk... det jeg ser er at hjørnene av kvadratet danner en likebent trekant med 45,45, 90, noe som tilsier lengde 1 på kateteret og [rot][/rot]2 av hypotinusen. gjennom opplysningene jeg sitter med har jeg problemmer med å kontruere en algoritme som gir meg sidelengden til en regulær 8 kant...[rot][/rot]