Areal Polarkoordinater

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Urosmooth
Cantor
Cantor
Innlegg: 100
Registrert: 04/02-2013 20:22
Sted: Norway

Trenger litt hjelp med denne oppgaven (se vedlegg):


Det jeg har gjort er å sette $2cos(13 \theta ) =1 $ Fant at $ \theta = \frac{ \pi }{39} $ Har nå funnet vinkelen integral grensene mine. Så tar jeg det ene arealet minus det andre.


$ \frac{1}{2} \int_{0}^{ \frac{ \pi }{39} } 2cos(13 \theta) - \frac{1}{2} \int_{0}^{\frac{ \pi }{39}} 1 $ Etter dette ganger jeg hele resultatet med 26 pga symmetri, men får feil svar. Hva gjør jeg feil?

Takk for all hjelp :P
Vedlegg
Screen Shot 2014-01-23 at 16.38.42.png
Screen Shot 2014-01-23 at 16.38.42.png (50.19 kiB) Vist 2015 ganger
Screen Shot 2014-01-23 at 16.37.40.png
Screen Shot 2014-01-23 at 16.37.40.png (15.77 kiB) Vist 2015 ganger
Sist redigert av Urosmooth den 23/01-2014 21:10, redigert 1 gang totalt.
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Måten jeg løste det på:

Finn ut når [tex]r[/tex] har sin største verdi (med andre ord: Hvor skjærer den x-aksen?)

Finn så skjæringspunktet med sirkelen (som du har gjort).

Finn arealet som går fra skjæringspunktet med x-aksen til det "første" skjæringspunktet med sirkelen, og gang med [tex]26[/tex].
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Urosmooth
Cantor
Cantor
Innlegg: 100
Registrert: 04/02-2013 20:22
Sted: Norway

mikki155 skrev:Måten jeg løste det på:

Finn ut når [tex]r[/tex] har sin største verdi (med andre ord: Hvor skjærer den x-aksen?)

Finn så skjæringspunktet med sirkelen (som du har gjort).

Finn arealet som går fra skjæringspunktet med x-aksen til det "første" skjæringspunktet med sirkelen, og gang med [tex]26[/tex].

Hvor den skjærer x aksen blir vel $y= \sqrt{2cos(13 \theta )} sin \theta =0 $ Da vil man vel få 2 løsningner et som er $ \pi $ og noe annet rart...

Henger ikke helt med på at du skal integrere fra skjæringspunktet på x-aksen til kryssningspunktet mellom sirkel og kurven, funker det når det er snakk om vinkler? :P Trodde man møtte ta det ene arealet minus det andre.
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Du trenger ikke stresse med selve x-komponenten (jeg presiserte meg ganske dårlig), men du må finne ut når [tex]r[/tex] har sin største verdi (altså når den er lengst unna origo).

Du trenger heller ikke å integrere fra skjæring med x-aksen til første skjæring med sirkelen, men det var sånn jeg gjorde det ^^

Ut ifra likningen din, virker det som du har gjort det riktig, egentlig. For jeg fikk de samme grensene. Kan du vise videre hva du regnte ut?
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Urosmooth
Cantor
Cantor
Innlegg: 100
Registrert: 04/02-2013 20:22
Sted: Norway

mikki155 skrev:Du trenger ikke stresse med selve x-komponenten (jeg presiserte meg ganske dårlig), men du må finne ut når [tex]r[/tex] har sin største verdi (altså når den er lengst unna origo).

Du trenger heller ikke å integrere fra skjæring med x-aksen til første skjæring med sirkelen, men det var sånn jeg gjorde det ^^

Ut ifra likningen din, virker det som du har gjort det riktig, egentlig. For jeg fikk de samme grensene. Kan du vise videre hva du regnte ut?
Har gjort som jeg skrev $ \frac{1}{2} \int_{0}^{ \frac{ \pi }{39} } 2cos(13 \theta) - \frac{1}{2} \int_{0}^{\frac{ \pi }{39}} 1 $ Tastet all inn i wolfram, men fikk feil. Skjønner ikke helt hva jeg gjør galt :)

Hvilke grenser hadde du? På den måten du fiksa biffen på? Hvordan gikk matte1 eksamen btw? 30% stryk ouch....
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Hmm, skrev du det eksakte svaret? For Maple aksepterer ikke desimaltall på den.

Jeg hadde en litt annen radius, den var [tex]r = 2cos(8 \theta)[/tex]. Da fikk jeg integrasjonsgrense: [tex]0[/tex] og [tex]\frac{\pi}{24}[/tex], og uttrykk:

[tex]\frac{1}{2} \int_{0}^{\pi/24}(2cos(8 \theta)-1)d\theta[/tex]

Etter å ha integrert og ganget med [tex]16[/tex] (litt annen figur enn din), stod jeg igjen med:

[tex]\sqrt{3} - \pi/3[/tex], som er riktig.

Du kan prøve med din metode på den her, og se om du får samme svar. Hvis ikke tror jeg det må være noe galt med det du har skrevet inn.

Matte 1: Jeg så det var forferdelig mange som strøk, ja, og snittet lå på D :o Nå fikk ikke jeg tatt midtsemesteren, og jeg bomma litt på to oppgaver, men endte opp med B til slutt =)

Åssen gikk det for deg?
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Urosmooth skrev:Hvordan gikk matte1 eksamen btw? 30% stryk ouch....
30% stryk er vel helt standard strykprosent i matematikk 1.. Og slik har det vært i alle år. Man må vel også anta at endel av disse har levert blankt med vilje for å kunne ta konten til sommeren, for å unngå en laber karakter...
Urosmooth
Cantor
Cantor
Innlegg: 100
Registrert: 04/02-2013 20:22
Sted: Norway

mikki155 skrev:Hmm, skrev du det eksakte svaret? For Maple aksepterer ikke desimaltall på den.

Jeg hadde en litt annen radius, den var [tex]r = 2cos(8 \theta)[/tex]. Da fikk jeg integrasjonsgrense: [tex]0[/tex] og [tex]\frac{\pi}{24}[/tex], og uttrykk:

[tex]\frac{1}{2} \int_{0}^{\pi/24}(2cos(8 \theta)-1)d\theta[/tex]

Etter å ha integrert og ganget med [tex]16[/tex] (litt annen figur enn din), stod jeg igjen med:

[tex]\sqrt{3} - \pi/3[/tex], som er riktig.

Du kan prøve med din metode på den her, og se om du får samme svar. Hvis ikke tror jeg det må være noe galt med det du har skrevet inn.

Matte 1: Jeg så det var forferdelig mange som strøk, ja, og snittet lå på D :o Nå fikk ikke jeg tatt midtsemesteren, og jeg bomma litt på to oppgaver, men endte opp med B til slutt =)

Åssen gikk det for deg?

Mhm, må ha gjort noe feil, vi har vel gjort det akkurat likt....

Gikk helt ok for min del slet litt med disse 2 "bevis" oppgavene, resten gikk bra.

@Pluta, jo a, men tror det var noen % høyere en vanlig, snittet lå på rundt 2.7 hvis du regner at F-A=1-6. Noe som faktisk er under D i snitt :)
Svar