Hei, jeg får feil svar av min kalkulator Casio CFX-9850GC PLUS.
Jeg taster inn 2x(cos(1.318)^2)-cos(1.318) og får svaret "-0.5812". Svaret skal bli "-0.125", det har jeg sjekket med fasiten og kalkulatoren wolframalpha.com.
Har sjekket at kalkulatorens innstilling er på rad. Så jeg skjønner ikke hva som er problemet. Når jeg setter inn x for 1.318 og lager grafen på kalkulatoren, så viser den helt riktig.
Er det noen som har peiling på hva som kan være feil her? Håper noen kan svare:)
Mvh
Håkon
Kalkulatoren regner feil
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Guru
Det ser ut til at funksjonen din er [tex]f(x)=2\cos^2{x}-\cos{x}=2(\cos{x})^2-\cos{x}[/tex]
Det uttrykket du har skrevet vil tolkes av kalkulatoren som [tex]2\cos{(x^2)}-\cos{x}[/tex] hvor [tex]x=1.318[/tex].
Dette vil gi svaret [tex]-0.5812[/tex]. Altså x blir kvadrert før cosinus blir benyttet.
Det du burde taste inn er [tex]2\times (\cos{1.318})^2-\cos{1.318}[/tex] som vil gi det riktige svaret.
Det kan i tillegg være lurt i slike utregninger å bruke Ans funksjonen på kalkulatoren. Da vil du miste minimalt med presisjon i lengre
utregninger. Her vil jeg tro at [tex]x=\arccos{\frac14}\approx 1.318[/tex]. Nå kan jeg ikke vite hva den nøyaktige oppgaveteksten er, men
hvis dette skulle være tilfelle kan man se direkte at
[tex]f(\arccos{\frac14})=2(\frac14)^2-\frac14=-\frac18=-0.125[/tex]
og da ville kalkulatoren gitt nøyaktig dette svaret.
Det uttrykket du har skrevet vil tolkes av kalkulatoren som [tex]2\cos{(x^2)}-\cos{x}[/tex] hvor [tex]x=1.318[/tex].
Dette vil gi svaret [tex]-0.5812[/tex]. Altså x blir kvadrert før cosinus blir benyttet.
Det du burde taste inn er [tex]2\times (\cos{1.318})^2-\cos{1.318}[/tex] som vil gi det riktige svaret.
Det kan i tillegg være lurt i slike utregninger å bruke Ans funksjonen på kalkulatoren. Da vil du miste minimalt med presisjon i lengre
utregninger. Her vil jeg tro at [tex]x=\arccos{\frac14}\approx 1.318[/tex]. Nå kan jeg ikke vite hva den nøyaktige oppgaveteksten er, men
hvis dette skulle være tilfelle kan man se direkte at
[tex]f(\arccos{\frac14})=2(\frac14)^2-\frac14=-\frac18=-0.125[/tex]
og da ville kalkulatoren gitt nøyaktig dette svaret.