Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Har en oppgave som gjør at jeg skal finne ut når verdien av polynomfunksjonen f(x) og eksponentsialfunksjonen g(x) er like store i verdi.
[tex]f(x)=-0.08x^3+0.75x^2-3.76x+15.5[/tex]
[tex]g(x)=20*0.76^x[/tex]
Jeg skjønner at jeg må sette [tex]f(x)=g(x)[/tex]
Og at jeg da får [tex](-0.08x^3+0.75x^2-3.76x+15.5)-20*0.76^x[/tex]
Men der fra skjønner jeg ikke hvor jeg går -.-
Setter utrolig pris på all hjelp! På forhånd takk!
Hvis dette er VGS-nivå, så vil jeg tippe du har gjort en slurvefeil en plass som har resultert i denne likninga. Jeg tror ikke du kan løse denne og finne et analytisk (nøyaktig) svar. Det beste jeg kan komme med er numeriske metoder som gir deg tilnærminger som er så nøyaktige som du vil ha dem, men slike teknikker er strengt tatt ikke VGS-pensum.
Hvilken oppgave var det som ledet til denne likninga?
Aleks855 wrote:Hvis dette er VGS-nivå, så vil jeg tippe du har gjort en slurvefeil en plass som har resultert i denne likninga. Jeg tror ikke du kan løse denne og finne et analytisk (nøyaktig) svar. Det beste jeg kan komme med er numeriske metoder som gir deg tilnærminger som er så nøyaktige som du vil ha dem, men slike teknikker er strengt tatt ikke VGS-pensum.
Hvilken oppgave var det som ledet til denne likninga?
Haha oppdaget feilen nå! f(x) fikk jeg som resultat av polynomregresjon av en tabell i oppgave a) og g(x) var oppgitt i oppgave b), men etter å ha lest over oppgaven igjen ser jeg at det oppgaven ber om er en ekspotensiell modell for f(x) i a). Da fikk jeg løst oppgaven!
Men ut av nysjerrighet, hvordan ville du løst den oppgaven?
Newtons Metode er en metode som brukes for å regne ut slike "uløselige" likninger. Den går ut på å finne et estimat, og deretter bruke metoden for å komme seg nærmere og nærmere svaret. Man vil ikke kunne få det nøyaktige svaret, men du kan bestemme hvor mange desimalers nøyaktighet du vil ha. F. eks. hvis du vil ha den riktige løsninga ned til 1000 desimaler, så kan du det.