Andregradsulikheter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
fortegnsskjema

Hei!

Har et spørsmål angående fortegnsskjema og andregradsulikheter.

-2x^2+6x-4 > 0
Har kommet frem til x=1 V x=2 og da -2(x-1)(x-2). Skal jeg da ha med -2 som en negativ fortegnslinje i skjemaet?

Ser på en annen oppgave med fasit hvor svaret er 3(x+3)(x-2) og der har de ikke tatt med 3 som en positiv fortegnslinje. Hva er regelen her?

Takknemlig for svar :)
skf95
Descartes
Descartes

En positiv fortegnslinje vil ikke gjøre noen forskjell (-*+=- og +*+=+), og er dermed ikke nødvendig å tegne. En negativ, slik i din oppgave, vil snu alt og må derfor tegnes.
Guest

Tusen takk for hjelpen :)
fortegnsskjema

Et spørsmål til:)

Når ulikheten er -x^2-2x+8<0, skal jeg da ha med en negativ fortegnslinje for -1(x-1)(x-2) ?
Mikkellf

Fortegnet må være med uansett, ja. Dermed må -1 få en egen linje på fortegnsskjemaet i likhet med (x-1) og (x-2) (eller du kan sette - foran parantesen som er litt mer elegant som -(x-1) og (x-2) som de to linjene). Ellers så er -1(x-1)(x-2) ikke det samme som -x^2-2x+8 :wink:
Realist1
Euclid
Euclid

fortegnsskjema wrote:Et spørsmål til:)

Når ulikheten er -x^2-2x+8<0, skal jeg da ha med en negativ fortegnslinje for -1(x-1)(x-2) ?
Du tegner en fortegnslinje for alle faktorer i uttrykket. :)

$-x^2-2x+8$ kan faktoriseres til $-(x-2)(x+4)$ og dermed tegner du fortegnslinje for -1, (x-2) og (x+4).
Post Reply